Dziada próba 25.05.2015 fot. Krzysztof Ścisłowicz (4)

autor Adam Mickiewicz

reżyseria, scenariusz i choreografia Paweł Passini

scenografia Zuzanna Srebrna

muzyka Sambor Dudziński, Paweł Passini

projekcje multimedialne Maria Porzyc

asystent reżysera Grzegorz Grecas


OBSADA:

Lawa Karolina Gorzkowska

Pani Rollison Barbara Lach

Guślarz Aleksandra Mikołajczyk

Dziewica Beata Passini

Anioł Elżbieta Żłobicka

Diabeł Zygmunt Babiak

Senator Nowosilcow Łukasz Bugowski

Poeta Bogusław Kierc

Ksiądz Piotr Miłosz Konieczny

Rollison Jakub Kowalczyk

Ojciec Święty Andrzej Mikosza

Doktor Tomasz Szczygielski / Piotr Misztela


premiera 14 marca 2015

25 zł Ulgowy / 35 zł Normalny / 20 zł Grupowy (grupa min. 20 osób)
wiek odbiorców: od 15 lat
czas trwania: 2 godz.

[ˈdʑadɨ] Passiniego to prawdziwa poczekalnia dusz. Poprzez uruchomienie wszystkich części dramatu, reżyser wprowadza na scenę ludzi i ich widma, łącząc postaci w nieoczywiste pary, które nawzajem się uzupełniają i interpretują.

 

W samym centrum scenicznego świata znajduje się Gustaw/Konrad, grany przez wybitnego artystę i nauczyciela lalkarzy, profesora akademickiego – Bogusława Kierca. Ten mistrz marionetek zamknięty jest w swojej celi niczym pająk, o którym nie sposób powiedzieć, czy wciąż jeszcze tka swoją sieć, czy też dawno już sam się w nią złowił. Teatr lalek – jego materia i specyfika są głównym narzędziem ekspresji oraz formą, poprzez którą Passini czyta tekst Mickiewicza. Lalki zaludniają widownię, są ich setki – zajmują miejsca pośród widzów, którzy wraz z aktorami znajdują się w przestrzeni gry. Aby miał sens „obrzęd świętokradczy”, obraz stworzenia wygrażającego swojemu stwórcy – obraz lalki animującej animatora, musi stać się namacalny, konkretny, dany w doświadczeniu. A sam widz musi zostać uwikłany w teatr.

 

Planowanej na 14 marca 2015 roku premierze spektaklu towarzyszyć będzie bogaty program działań edukacyjnych. Już w próbach do przedstawienia wezmą udział współpracujący z Teatrem nauczyciele oraz młodzież z klas objętych przez Teatr patronatem. Z tymi grupami reżyser spektaklu przeprowadzi również warsztaty poświęcone możliwości współczesnego odczytania dramatu Mickiewicza. Ich współpraca z twórcami przedstawienia, pedagog teatru oraz metodykami Miejskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Opolu, stanie się podstawą do wypracowania scenariuszy zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych związanych z przedstawieniem oraz pozwoli na stworzenie warsztatów dla nauczycieli oraz młodzieży gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej – widzów przedstawienia. Do włączenia się do wspólnych działań planujemy zachęcić również studentów, specjalnie dla których przygotowaliśmy m.in. wyjątkowy pokaz premierowy oraz kreatywny i intrygujący „Konkurs na widmo”.

 

Materią i ramą dla wszystkich działań będzie wielorako rozumiana sieć – stanie się ona z jednej strony inspiracją do budowania relacji pomiędzy uczestnikami warsztatu, ale będzie również metaforą uwikłania w rozmaite interpretacje. Z drugiej strony sieć traktowana będzie bardzo współcześnie, jako Internet – miejsce zagubienia, ale również poszukiwania kontekstów. Powołując się na metodę pracy reżysera spektaklu – uczestnicy warsztatów będą „szperać” w sieci i poszukiwać w niej współczesnych kontekstów dla klasycznego tekstu. Zgodnie z założeniem całej koncepcji, ważne jest pokazanie możliwego działania tekstu w procesie i poszukiwanie kontekstów i współczesnych interpretacji czy pokoleniowych odczytań.

 
 
NAGRODY
ZŁOTA MASKA w kategorii PRZEDSTAWIENIE ROKU 2015
ZŁOTA MASKA dla PAWŁA PASSINIEGO za reżyserię
ZŁOTA MASKA dla ZUZANNY SREBRNEJ za scenografię
ZŁOTA MASKA dla SAMBORA DUDZIŃSKIEGO i PAWŁA PASSINIEGO za muzykę
ZŁOTA MASKA dla ALEKSANDRY MIKOŁAJCZYK w kategorii aktorstwo-rola kobieca
ZŁOTA MASKA dla BOGUSŁAWA KIERCA w kategorii aktorstwo-rola męska
 
 
 

 

 

 

 

 

Klasyka_Zywa_logo

 

Produkcja spektaklu została dofinansowana w ramach Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” realizowanego z okazji obchodów 250-lecia teatru publicznego w Polsce. Konkurs organizuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

 

Konkurs na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” organizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest jednym z najważniejszych wydarzeń realizowanych dla uczczenia przypadającego w 2015 roku jubileuszu 250-lecia teatru publicznego w Polsce.

Celem Konkursu jest wzmocnienie obecności polskich tekstów klasycznych w repertuarach współczesnych teatrów, nagradzanie najciekawszych interpretacji dawnej literatury, a także wspieranie po­szukiwań zapomnianych dzieł przeszłości, zasługujących na istotne miejsce w zbiorowej pamięci.

W Konkursie biorą udział zarówno projekty przedstawień, jak i gotowe realizacje polskich tekstów powstałych przed końcem roku 1969, tj. rokiem śmierci Witolda Gombrowicza. Najciekawsze projekty wybrane w pierwszym etapie Konkursu otrzymały dofinansowanie na realizację ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wyboru dokonała Komisja Artystyczna składająca się z wybitnych znawców teatru i dramatu. W etapie drugim Jury ocenia gotowe przedstawienia, zarówno te powstałe na podstawie projektów rekomendowanych przez Komisję Artystyczną, jak i inne, mające premierę między 26 września 2013 roku a 31 sierpnia 2015 roku.

 

Więcej informacji na stronie: http://klasykazywa.pl/

 

mkidn                                  it                                  250