MILOSC-DO-TRZECH-POMARANCZY-2

MIŁOŚĆ DO TRZECH POMARAŃCZY

LUDZIE SIĘ POŚMIAĆ CHCĄ…

Miłość do trzech pomarańczy, której autorem jest włoski dramaturg Carlo Gozzi, w interpretacji Joanny Walter nosi znaczący i wiele mówiący podtytuł: „bajka fantazyjno – sensacyjna”! Zacznijmy jednak od historii…

WIĘCEJ

BASN-O-GRAJĄCYM-IMBRYKU-9

BAŚŃ O GRAJĄCYM IMBRYKU

Jak trudno jest znaleźć na świecie swoje miejsce! To jedyne, najlepsze – dla mnie. Wszyscy snujemy marzenia i plany, pragniemy szczęścia…Marta Guśniowska, pisarka, autorka licznych i nagradzanych sztuk teatralnych (niektóre z nich podziwialiśmy w naszym teatrze!) podjęła w Baśni o grającym imbryku taki właśnie – niby prosty i banalny temat, ale jak to z prostymi i banalnymi tematami bywa – kryją się w nich głębokie tęsknoty i nadające sens życiu pragnienia.

WIĘCEJ

IWONA-KSIEZNICZKA-BURGUNDA-10

IWONA, KSIĘŻNICZKA BURGUNDA

Gombrowicz w OTLiA!

Dla naszego Teatru i naszej publiczności to ważny moment, jako że na opolską scenę trafiła sztuka klasyka współczesnego polskiego i światowego teatru – Witolda Gombrowicza. Po niedawnych lekturowych sporach, pora na rzeczywistą refleksję nad słynnym dramatem wybitnego pisarza. Ułatwi ją naszej widowni Opolski Teatr Lalki i Aktora – prezentując gombrowiczowską rozmowę o świecie między-ludzkim w atrakcyjnej scenicznej oprawie.

WIĘCEJ

GULIWER-3

GULIWER

O Guliwerze – parę słów…

Jonathan Swift (1667-1745) napisał Podróże Guliwera w XVIII wieku (dokładnie w 1724 roku) i od tej pory Guliwer jest z nami: olbrzym w krainie liliputów, liliput w państwie olbrzymów; od dawna gości na scenach teatrów, na ekranach kin i telewizorów. Wieloznaczną opowieść angielskiego, oświeceniowego pisarza dla naszego teatru przysposobił i wyreżyserował Aleksej Leliawski z Mińska, który wcześniej już dał się poznać, jako znakomity realizator w OTLiA klasycznych i współczesnych autorów (Andresen, Czechow, Ajtmatow).

WIĘCEJ

O-MNIEJSZYCH-BRACISZKACH-SWIETEGO-FRANCISZKA-3

O MNIEJSZYCH BRACISZKACH ŚW. FRANCISZKA

Marta Guśniowska – pisarka znana i ceniona jako autorka licznych (granych także w naszym Teatrze!) sztuk teatralnych dla dzieci – napisała uroczą i bajkową, pełną humoru komedię o przygodach świętego Franciszka. W naszym teatrze, dla naszych dziecięcych widzów, wyreżyserował ją Petr Nosálek, reżyser z Czech, z Ostrawy.

WIĘCEJ

BURZA-7

BURZA

„Burza”, ostatnie dzieło wielkiego angielskiego dramaturga, to utwór wielokształtny i wieloznaczny. Bajkowa sceneria sztuki – tajemnicza wyspa i jej mieszkańcy: Czarodziej Prospero i jego piękna córka Miranda – oraz istoty nadnaturalne – subtelny Ariel i plugawy Kaliban – staje się miejscem przedziwnej konfrontacji Prospera z tymi, którzy go przed laty skrzywdzili, a którzy jako rozbitkowie znaleźli się, po morskiej, srogiej burzy na jego wyspie, w jego władzy…

WIĘCEJ

PINOKIO-9

PINOKIO

PINOKIO, NA  ZAWSZE PINOKIO…

„Pinokio”- znam go od dziecka!

Jest on dla mnie marionetką – urwisem.

Wiecznie młodą postacią a r c y m o r a l i t e t u.

Chłopcem – Odyseuszem, którego wróżka – Atena

niby anioł stróż chroni i strzeże na ziemi, na morzu,

w głębinach oceanu. Chłopięcy mit, osadzony w

kulturze śródziemnomorskiej.

 

Adam Kilian, scenograf.

„Pinokio” Walt Disney, Warszawa 1994, (okładka.).

WIĘCEJ

CALINECZKA-6

CALINECZKA

Calineczka: Wróżki i zwierzęta.

Wszyscy znamy piękną baśń wielkiego Hansa Christiana Andersena (1805 – 1875) – „Calineczkę”. Rozśpiewaną, teatralną wersję opowieści o maleńkiej dziewczynce i jej niezwykłych przygodach, spotkaniach, przyjaźniach,  oraz o jej dobroci, pogodzie ducha i szczęściu  napisała na podstawie baśni Andersena Marta Guśniowska, filozof z wykształcenia, dramaturg z pasji; laureatka wielu konkursów dramaturgicznych i festiwali (przypomnijmy – za tekst sztuki „Baśń o rycerzu bez konia” otrzymała nagrodę na XXII Ogólnopolskim Festiwalu Teatru Lalek w Opolu 2005). Jak się kiedyś o sobie wyraziła „Najlepiej się czuję pisząc o rycerzach, koniach, wróżkach.” W „Calineczce” wróżki są bardzo ważne, ba, bez wróżek chyba by nie było tej, jak i innych baśni, ba, bez wróżek w teatrze nie byłoby sztuki! Wróżki teatralne to są zupełnie różne wróżki niż wszystkie inne – można je w teatrze zobaczyć na własne oczy – jak uprawiają tam prawdziwą magię, magię teatralną. Pokazują w teatrze to, czego gdzie indziej pokazać się nie da.

WIĘCEJ

DZIEJE-SLAWNEGO-RODRYGA-6

DZIEJE SŁAWNEGO RODRYGA

„Dzieje sławnego Rodryga.” Przypowieść o historii, jej magii i  tajemnicy…

Marián Pecko, znakomity słowacki reżyser w Opolskim Teatrze Lalki i Aktora zrealizował spektakle cieszące się wielkim uznaniem widzów i więcej niż przychylną oceną krytyki: „bożonarodzeniową” sztukę „Mr Scrooge” Charlesa Dickensa i poetycki dramat Jeana Giraudoux – „Ondynę”. Z tym większą satysfakcją pragniemy zaprosić Państwa na kolejne przedstawienie w reżyserii Mariána Pecki – tym razem artysta zainteresował się współczesną i polską sztuką autorstwa Moniki Milewskiej – „Dziejami sławnego Rodryga”.

WIĘCEJ

AMELKA-BOBR-I-KROL-NA-DACHU-7

AMELKA, BÓBR I KRÓL NA DACHU

AMELKA, BÓBR I KRÓL NA DACHU urzeka niezwykłą wyobraźnią: jest tu coś z romantycznej, tajemniczej atmosfery ale kontrapunktowanej surrealistyczną ironią i (prawie) czarnym humorem – ostateczny koniec złośliwych  porywaczek: Mruksy i Pani Frygi – jak i spełnienie marzeń Gruszki odbiega od stereotypowych zakończeń bajek; również postacie zapełniające świat Amelki, jakkolwiek są ze świata  baśni, to raczej z jego współczesnej, tego świata, wersji. (Warto także zdać sobie sprawę, że sztuka Dorsta to nie tylko humor i przednia teatralna zabawa – to także problematyka psychologiczna i etyczna, jaką odnaleźć można w spektaklu. Relacje dziecka z dorosłymi,  poszukiwanie swojej tożsamości,  radzenie sobie z agresją – to tylko niektóre z istotnych zagadnień jakie „AMELKA…” może wrażliwym widzom uświadomić.)

WIĘCEJ

STARSZE WPISY NOWSZE WPISY