Ja, Hamlet

Wiek: młodzież i dorośli spektakl
Ja, Hamlet

„Hamlet” to dramat - lustro. I do przejrzenia się w tym właśnie lustrze - twórcy spektaklu „Ja, Hamlet”, który opiera się na dramacie Szekspira, chcieliby zaprosić młodzież szkolną i licealną. Arcydramat mistrza ze Stratfordu zniknął jakiś czas temu z listy lektur obowiązkowych, niemniej jednak stanowi on niewyczerpane źródło motywów i kontekstów, niezwykle przydatnych w edukacji literackiej i kulturowej młodych ludzi. Uwspółcześnienie klasycznej opowieści, oraz przeniesienie jej na język teatru formy pozwoli na przybliżenie jej bohaterów młodemu odbiorcy, do którego kierowany jest projekt.

Główny bohater dramatu Szekspira wraca do domu. Wraca do domu, w którym niby wszystko jest takie jak kiedyś, a jednak inne. Ojciec nie żyje. Matka wyszła za jego wuja, ukochana Ofelia - nie jest już tą samą Ofelią, którą pozostawił przed wyjazdem młody Hamlet. Jak gdyby tego było mało - Duch zmarłego ojca donosi o swoim morderstwie i domaga się zemsty. Przed młodym człowiekiem wracającym ze studiów w Wittenberdze, stawiane są kolejne zadania/role do wypełnienia. Albo pomści ojca - i stanie się mordercą - zaprzepaszczając tym samym wszystkie humanistyczne ideały, które wpojono mu w czasie studiów, albo stanie się potulną marionetką w rękach stryja.

„Ja, Hamlet” to nie tylko opowieść o dylematach moralnych, ale przede wszystkim o rodzinie i jej rozpadzie. Zarówno Hamlet jak i Ofelia, zmagają się z relacjami ze swoimi rodzicami - dotkliwą ich nieobecnością, albo niepozwalającą się znieść dominacją. Konieczność wyboru swojej drogi życiowej, w chwili, kiedy nie mamy pojęcia, jacy tak naprawdę jesteśmy - to kwestia z którą utożsamić może się praktycznie każdy młody człowiek. Oczekiwania jakie są przed nim stawiane, konieczność sprostania im, kiedy narzędzi do poradzenia sobie z konsekwencjami każdej kolejnej decyzji - brak, oraz zderzenie ze starszym pokoleniem, które na wszystkie te rzeczy patrzy zupełnie inaczej - to także tematy, z którymi w dramacie Szekspira mogą utożsamić się młodzi ludzie. Hamlet - to także jednostka niezwykle wrażliwa, która wszystko co dzieje się wokół chłonie i nieustająco przetwarza. Brak zrozumienia, jaki otrzymuje dla swojego stanu sprawia, że zakłada maskę szaleńca, która pozwala mu odciąć się na chwilę i dać czas na zastanowienie… Mimo, iż postawa hamletyczna, często jest przedstawiana w złym świetle, jako bierna, twórcom projektu zależałoby na przyjrzeniu się jej źródłom i próbie wpisania jej w psychologiczny mechanizm alienacji, który coraz częściej pojawia się wśród młodych ludzi. Mnogość wątków i tematów poruszanych w „Hamlecie”  tak mocno rezonujących z aktualnymi problemami młodzieży sprawia, iż jest to dzieło, które staje się świetnym pretekstem do rozmowy z młodym człowiekiem.


---
fot. Agata Konarska
Nadchodzące terminy
bilety Ulgowy 37 zł Normalny 40 zł Grupowy 32 zł Grupowy min. 20 osób

Informacje podstawowe

  • Prapremiera
  • czas trwania
    2 godz. (w tym 15 min przerwy)
  • Wiek: młodzież i dorośli

Realizatorzy

  • scenariusz i reżyseria
    Anna Wieczorek
  • scenografia
    Katarzyna Leks
  • muzyka
    Magdalena Gorwa-Porębska
  • projekcje
    Agata Konarska
  • reżyseria światła
    Dorota Bator
  • W spektaklu wykorzystano fragmenty „Hamleta” Williama Shakespeare'a
    w tłumaczeniu Ryszarda Długołęckiego za zgodą Arspol Sp. z o. o.

Obsada

  • Hamlet
    Jakub Mieszała
  • Ofelia
    Klaudia Kręcisz
  • Klaudiusz
    Łukasz Bugowski
    Mężczyzna, dłuższe ciemne włosy związane w kucyk, ciemna cera, zarost
  • Gertruda
    Aleksandra Mikołajczyk
    Kobieta, półdługie blond włosy z grzywką, szeroko uśmiechnięta
  • Poloniusz
    Mariola Ordak-Świątkiewicz
    Kobieta, krótsze włosy o rudawym odcieniu, bordowa szminka
  • Laertes
    Stanisław Michalski (gościnnie)
  • Kornelia, Gildenstern, Grabarz 2
    Dorota Nowak
    Kobieta, półdługie włosy blond, okulary w ciemnych grubych oprawkach
  • Ojciec, Woltymand, Rozenkranc, Grabarz 1
    Jan Chraboł
    Mężczyzna, krótkie siwe włosy
  • Horacy
    Andrzej Szymański
    Mężczyzna, krótkie siwe włosy
  • Fortynbras
    Anna Wieczorek
Autorką plakatu jest Katarzyna Leks.
Plakat do premiery. Zdjęcie głównego bohatera Hamleta, przerobione komputerowo. Jego postać jest mało wyraźna, lekko rozmazana. Jego postać jest pokazana do pasa, a drugiej części plakatu odbita na dole, wygląda to jak postaci na kartach do gry, typu król

Trailer

Autorką trailera jest Agata Konarska
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego

Projekt „Hamlet. Dramat - lustro”

Produkcja prapremiery spektaklu „Ja, Hamlet”, jest częścią projektu pn. „Hamlet. Dramat - lustro”.

Projekt zakłada realizację autorskiego spektaklu teatralnego, opartego na jednej z najsłynniejszych tragedii wszechczasów. „Hamlet” stanowi niewyczerpane źródło motywów i kontekstów, niezwykle przydatnych w edukacji literackiej i kulturowej młodych ludzi. W tym dramacie, niczym w lustrze, można przeglądać się poszukując współczesnych wątków i odniesień do nas samych. Uwspółcześnienie klasycznej opowieści i przeniesienie jej na język teatru formy, pozwoli na przybliżenie jej bohaterów młodemu odbiorcy, do którego kierowany jest projekt, a także przyczyni się do otwarcia dyskusji na temat dzisiejszego postrzegania twórczości Shakespeare’a.
Infografika. Godło i flaga Polski. Napisy: Dofinansowano ze środków Funduszu Promocji Kultury Hamlet. Dramat – lustro. Dofinansowanie 65000 zł. Całkowita wartość 155000 zł. Data podpisania umowy sierpień 2024.

Pierwszy raz w teatrze?

  • Rezerwacji można dokonać mailowo lub telefonicznie w Biurze Obsługi Widzów. Telefonicznie pod nr 774543796 lub 774079056. Mailowo na adres bow@teatrlalki.opole.pl. Rezerwacje dokonywane drogą mailową, ważne są dopiero po otrzymaniu maila z potwierdzeniem. Zarezerwowane bilety należy wykupić w kasie biletowej, najpóźniej w dniu spektaklu na 45 min przed jego rozpoczęciem.

  • Budynek Teatru mieści się przy ulicy Kośnego 2a, nieopodal Galerii Handlowej Solaris, przy której znajdują się przystanki autobusowe: nr 290 Plac Kopernika – Uniwersytet oraz nr 287 Plac Kopernika – Sienkiewicza. W okolicy Teatru nie ma bezpłatnego parkingu. Najbliższe parkingi płatne znajdują się na ulicy Kośnego, Grunwaldzkiej i na Placu Teatralnym, a także w Galerii Handlowej Solaris.

  • Teatr posiada trzy sceny, na których odbywają się przedstawienia. Są to: Duża Scena, Mała Scena i Scena na Piętrze. Duża Scena i Scena na Piętrze znajdują się w budynku głównym Teatru. Wejście na Małą Scenę znajduje się w podwórku Teatru. Na każdym bilecie wstępu, przy tytule spektaklu znajduje się oznaczenie, na której scenie jest prezentowany spektakl. Zawsze też możesz zapytać o drogę w kasie Teatru ;)
  • Absolutnie nie. Używanie telefonu podczas spektaklu, przeszkadzałoby innym widzom i aktorom na scenie. Dlatego przed wejściem na widownię upewnij się, że dźwięk w telefonie jest wyłączony. W czasie spektaklu nie scrolluj ekranu, ani nie rób zdjęć – światło telefonu przeszkadza tak samo, jak rozmowa!
  • Bilet zakupiony stacjonarnie w kasie biletowej można zwrócić na podstawie paragonu najpóźniej na jeden dzień przed spektaklem. Bilety zakupione on-line nie podlegają zwrotowi. Jeżeli spektakl zostanie odwołany z winy Teatru (np. z powodu choroby aktora), każdemu widzowi przysługuje zwrot.

  • Bilet można kupić internetowo lub stacjonarnie. Zakup biletu on-line możliwy jest za pośrednictwem naszej strony sprzedażowej www.bilety.teatrlalki.opole.pl. Po dokonaniu transakcji, otrzymasz potwierdzenie na wskazany adres mailowy. Potwierdzenie nie jest biletem wstępu. Bilet otrzymasz w kasie biletowej, po który należy się zgłosić przed rozpoczęciem spektaklu. Przy odbiorze wystarczy podać nazwisko, na jakie została dokonana transakcja. Stacjonarnie, bilety można zakupić w kasie biletowej płacąc gotówką lub kartą płatniczą.
  • Niestety nie. Po rozpoczęciu przedstawienia nie ma możliwości wejścia na widownię. Widzowie spóźnieni nie zostaną wpuszczeni na widownię i nie przysługuje im zwrot za bilety.
  • W większości spektakli tak. Wówczas miejsca, które należy zająć, są wskazane na Twoim bilecie. Jeśli zaś na bilecie znajduje się dopisek „miejsca nienumerowane”, nasza bileterka wskaże miejsce, które należy zająć.
  • Nie. W trakcie spektaklu, takie zachowanie przeszkadzałoby widzom i aktorom. W Teatrze nie ma także żadnej kawiarni ani punktu gastronomicznego.
  • Tak. Budynek Teatru wyposażony jest w materiały pomocnicze takie jak: plany tyflograficzne, tabliczki dotykowe, dotykowo-dźwiękowe płytki podłogowe czy pętlę indukcyjno-stanowiskową zaistalowaną przy kasie biletowej. W obrębie scen i widowni nie istnieją bariery architektoniczne, które uniemożliwiały uczestnictwo w ofercie osobom z niepełnosprawnościami. Budynek wyposażony jest w windę. Widownia Dużej Sceny posiada miejsca przeznaczone dla wózków (specjalne „luki” w rzędach widowni). Widownia Małej Sceny posiada ruchowy rząd „0” umożliwiający wymianę fotela na wózek. Widownia Sceny na Piętrze ma formułę zmienną, która pozwala na dostosowanie jej każdorazowo do konkretnego wydarzenia. Na terenie Teatru nie istnieją przeszkody w infrastrukturze, w postaci np. krawężników czy stromych zjazdów/ podjazdów. Dodatkowo, Duża Scena posiada pętlę induktofoniczną. Osoby z niepełnosprawnościami mają możliwość uczestnictwa w ofercie z psem asystującym.