Zygmunt Babiak nagrodzony!

Wczoraj (17.12.) w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu, odbyła się doroczna Gala Nagród Marszałka Województwa Opolskiego dla Animatorów i Twórców Kultury. Wspaniała uroczystość, była uhonorowaniem Ludzi Kultury tworzących w naszym regionie.

Wśród laureatów, znalazł się nasz aktor - Zygmunt Babiak!

Ta wspaniała Nagroda, to piękne uhonorowanie kilkudziesięciu twórczych lat na scenie, obfitujących w niezapomniane role. To kilkadziesiąt premier i liczne nagrody teatralne, ale także filmy, seriale i muzyka!


-------------------------------------

Zygmunt Babiak, aktor Opolskiego Teatru Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki. W 1986 r. ukończył Akademię Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie Wydział Lalkarski we Wrocławiu.


Wystąpił w następujących produkcjach teatralnych:

Opolski Teatr Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki

·1985 rok – „Machina teatralna” Yendta Maurice’a w reżyserii Krystiana Kobyłki
·1986 rok – „Królewna Śnieżka” Jerzego Rakowieckiego i Jerzego Wittlina w reżyserii Grzegorza Kwiecińskiego
·1987 rok – „Po bajce” Hanny Krall w reżyserii Grzegorza Kwiecińskiego
·1988 rok – „Pasja” autorstwa i w reżyserii Mieczysława Abramowicza
·1990 rok – „Kto i jak na czym gra” Ilji Hurnika w reżyserii Włodzimierza Fełenczaka
·1991 rok – „Krzesiwo” Hansa Christiana Andersena w reżyserii Krystiana Kobyłki
·1991 rok – „Golem” Gustawa Meyrinka w reżyserii Krystiana Kobyłki
·1991 rok – „Żywoty diabelskie” autorstwa i w reżyserii Mieczysława Abramowicza
·1992 rok – „Psia ballada czyli ...” Krzysztofa T. Toeplitza w reżyserii Włodzimierza  Fełenczaka
·1992 rok – „Król malowany” Urszuli Kozioł w reżyserii Leszka Czarnoty
·1993 rok – „Jabłka młodości” (bajka cygańska) Jarmili Čermàkovej w reżyserii Włodzimierza Fełenczaka
·1993 rok -  „Bajka o księciu Pipo, o koniu Pipo i o księżniczce Popi” Pierre’a Gripariego w reżyserii Petra Nosálka
·1994 rok – „Nienawidzę” autorstwa Marka Koterskiego w reżyserii Piotra Furtasa i Krystiana Kobyłki
·1994 rok – „Cuda i dziwy” Juliana Tuwima w reżyserii Leszka Czarnoty
·1994 rok – „Kopciuszek” Eugeniusza Szwarca w reżyserii Leszka Czarnoty
·1995 rok – „Arlekin i Kolombina” autorstwa i w reżyserii Petra Nosálka
·1995 rok – „Bajka o dobrym smoku” Ladislava Dvorsky’ego w reżyserii Petra Nosálka
·1996 rok – „Balladyna” Juliusza Słowackiego w reżyserii Petra Nosálka
·1996 rok – „Misterium drogo Św.Wojciecha” autorstwa i w reżyserii Petra Nosálka
·1997 rok – „Strachy i straszyska sir Williama” autorstwa i w reżyserii Pawła Szumca
·1997 rok – „Ballady i romanse” Adama Mickiewicza w reżyserii Ireny Jun
·1997 rok – „Pan Twardowski” autorstwa i w reżyserii Petra Nosálka
·1998 rok – „Kot w butach” Jana Brzechwy w reżyserii Zbigniewa Lisowskiego
·1998 rok – „Kubuś Puchatek” Alana Alexandra Milne'a w reżyserii Anny Proszkowskiej
·1998 rok – „La Kukaracza” Żywii Karasińskiej-Fluks w reżyserii Krystiana Kobyłki
·1998 rok – „Dzisiaj w Betlejem” autorstwa i w reżyserii Petra Nosálka
·1999 rok – „Sen” autorstwa i w reżyserii Zygmunta Smandzika
·1999 rok – „Królowa krainy śniegu” autorstwa i w reżyserii Zbigniewa Lisowskiego
·2000 rok – „Trzej muszkieterowie” Aleksandra Dumas w reżyserii Petra Nosálka
·2000 rok – „Wybryki Tygryska. Kubusia Puchatka cz. II” Alana Alexandra Milne'a w reżyserii Anny Proszkowskiej
·2001 rok – „Król malowany” (wznowienie) Urszuli Kozioł w reżyserii Leszka Czarnoty
·2002 rok – „Pchła Szachrajka” Jana Brzechwy w reżyserii Krystiana Kobyłki
·2002 rok – „O rudej lisicy i ognistym ptaku” Jana Jilka w reżyserii Petra Nosálka
·2003 rok – „Byczek Fernando” Munro Leafa w reżyserii Ireny Jun
·2003 rok – „Jak Matołusz poszedł szukać olbrzyma” Tankreda Dorsta i Ursuli Ehler w reżyserii Krystiana Kobyłki
·2003 rok – „Kasztanka” Antoniego Czechowa w reżyserii Aleksieja Leliawskiego
·2004 rok – „Misterium drogi św. Wojciecha” w reżyserii Petra Nosálka
·2005 rok – „Słowik” Hansa Christiana Andersena w reżyserii Aleksieja Leliawskiego
·2005 rok – „Mr Scrooge” Karola Dickensa w reżyserii  Mariana Pecko
·2006 rok – „Balladyna” Juliusza Słowackiego w reżyserii Petra Nosálka
·2006 rok – „Krucy-tyrk” wg Gustawa Morcinka w reżyserii Wiesława  Hołdysa
·2006 rok – „Księga dżungli” Rudyarda Kiplinga w reżyserii Jerzego Bielunasa
·2007 rok – „Ondyna” Jeana Giraudoux w reżyserii Mariana Pecko
·2007 rok – „O Feliksie, który przyniósł szczęście” Krystyny Jakóbczyk w reżyserii Petra Nosálka
·2007 rok – „Amelka, Bóbr i Król na dachu” Tankreda Dorsta i Ursuli Ehler w reżyserii Jacka Malinowskiego
·2008 rok – „Pinokio” Marty Guśniowskiej w reżyserii Ewy Piotrowskiej
·2008 rok – „Zwierzęta Doktora Dolittle” autorstwa i w reżyserii Jerzego Bielunasa
·2009 rok – „Guliwer” Jonathana Swifta w reżyserii Aleksieja Leliawskiego
·2009 rok – „Iwona, księżniczka Burgunda” Witolda Gombrowicza w reżyserii Mariána Pecko
·2009 rok – „Miłość do trzech pomarańczy” Joanny Walter w reżyserii Pawła Aignera
·2010 rok – „Piotruś Pan” Marty Guśniowskiej w reżyserii Julii Pawłowskiej
·2010 rok – „Pod-Grzybek” Marty Guśniowskiej w reżyserii Petra Nosálka
·2011 rok – „Cudowna lampa Aladyna” Jana Wilkowskiego w reżyserii Lecha Chojnackiego
·2012 rok – „O wampirze W.” Marty Guśniowskiej w reżyserii Petra Nosálka
·2012 rok – „Nusia i wilki” Piji Lindenbaum w reżyserii Roberta Jarosza
·2013 rok – „Morrison/Śmiercisyn” Artura Pałygi w reżyserii Pawła Passiniego
·2013 rok – „W 80 dni dookoła świata po stu latach” autorstwa i w reżyserii Jerzego Bielunasa
·2013 rok – „Psiakość 2, czyli Kostka została rzucona” Marty Guśniowskiej w reżyserii Marioli Ordak-Świątkiewicz
·2014 rok – „35 maja” Ericha Kästnera w reżyserii Pawła Aignera
·2014 rok – „Liściki na wiatr” Toona Tellegena w reżyserii Piotra Cieplaka
·2015 rok – „[ˈdʑadɨ]” Adama Mickiewicza w reżyserii Pawła Passiniego
·2015 rok – „Wystarczy zasnąć, aby się przebudzić” Joanny Grabowieckiej i Dagny Ślepowrońskiej w reżyserii Joanny Grabowieckiej
·2016 rok – „Trzej muszkieterowie” Marty Guśniowskiej w reżyserii Pawła Aignera
·2016 rok – „Mała Mysz i Słoń do pary” Marty Guśniowskiej w reżyserii Agaty Kucińskiej
·2017 rok – „Szelmostwa Skapena” Molière’a w reżyserii Pawła Aignera
·2017 rok – „Akademia Pana Kleksa” Jana Brzechwy w reżyserii Jacka Gębury
·2018 rok – „Zagubiony chłopiec” Artura Pałygi w reżyserii Pawła Passiniego
·2018 rok – „Książę i prawda” Jean-Claude'a Carrière'a w reżyserii Bogusława Kierca
·2019 rok – „Zorro”  autorstwa i w reżyserii Pawła Aignera
·2019 rok – „Niedoparki” Pavla Šruta w reżyserii Pawła Aignera
·2020 rok – „Wielkie mi Coś” autorstwa i w reżyserii Marty Guśniowskiej
·2021 rok – „Balladyna” Juliusza Słowackiego w reżyserii Konrada Dworakowskiego
·2022 rok – „Królowa Śniegu” Beniamina M. Bukowskiego w reżyserii Tomasza Kaczorowskiego
·2022 rok – „Niektóre ballady i jakieś romanse Adama Mickiewicza” Adama Mickiewicza         w reżyserii Bogusława Kierca
·2023 rok – „Troja. Wojny nie będzie!” autorstwa i w reżyserii Anny Wieczorek
·2023 rok – „Brzechwatorium” Jana Brzechwy w reżyserii Mariána Pecko
·2024 rok – „Momo” na podstawie książki "Momo" Michaela Endego w adaptacji i reżyserii Jacka Bały
 
Zygmunt Babiak występuje również w serialach i filmach.

Filmy:
·2001 rok – „Wiedźmin” w reżyserii Marka Brodzkiego
·2009 rok – „Mniejsze zło” w reżyserii Janusza Morgensterna
·2012 rok – „Od pełni do pełni”  reżyserii Tomasza Szafrańskiego
·2012 rok – „Bokser” w reżyserii Tomasza Blachnickiego

Seriale:
·2002 rok – „Wiedźmin”
·2003, 2007 rok – „Świat według Kiepskich”
·2003 – 2004 rok – „Na Wspólnej”
·2004 rok – „Fala zbrodni”
·2004 – 2024 rok – „Pierwsza miłość”
·2005 rok – „Zakręcone”
·2005, 2006 rok – „Kryminalni”
·2006 rok – „Warto kochać”
·2007 rok – „Prawo miasta”
·2010 rok – „Licencja na wychowanie”
·2011 rok – „Układ warszawski”
·2011 rok – „Plebania”
·2011 – 2013 rok – „Galeria”
·2012 rok – „Na dobre i na złe”
·2018 rok – „Ślad”
·2019 rok – „Ojciec Mateusz”
·2021 – 2023 rok – „Dzielnica strachu”

Teatr Telewizji:
·2008 rok – „Golgota wrocławska” w reżyserii Jana Komasy

Nagrody, odznaczenia i wyróżnienia:
·1982 rok -  wyróżnienie Dyplomem Honorowym „Zasłużony dla kultury miasta Opola”
·1991 rok – Opole – XV Ogólnopolski Festiwal Teatrów Lalek - wyróżnienie aktorskie na za rolę Pernata w „Golemie”
·1995 rok – Opole – XVII Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Lalek - wyróżnienie aktorskie na za rolę Pantalone w „Arlekinie i Kolombinie”
·1996 – Odznaka za Zasługi dla Miasta Opola
·2000 rok - Katowice - Złota Maska - nagroda za rolę Czarnoksiężnika w przedstawieniu "Królowa krainy śniegu"
·2009 rok - Opole - XXIV Ogólnopolski Festiwal Teatrów Lalek - Zespołowa Nagroda Aktorska za rolę w przedstawieniu "Iwona, księżniczka Burgunda"
2010 rok - Radom - IX Międzynarodowy Festiwal Gombrowiczowski - zespołowa nagroda aktorska dla aktorów za rolę w przedstawieniu "Iwona, księżniczka Burgunda".


Zygmunt Babiak, zawodowo ze sztuką teatralną związany jest od 1985 roku. Jego lata pracy w teatrze obfitują w wiele pięknych i niezapomnianych ról, docenianych przez środowisko lalkarskie, a także przez publiczność. Wielokrotnie, spektakle z jego udziałem, prezentowane były na ogólnopolskich i międzynarodowych festiwalach teatralnych, gdzie zostały zauważone i docenione przez krytykę i jury. Poprzez wyjątkowe kreacje aktorskie, tworzone z pasją i całkowitym oddaniem, Zygmunt Babiak zjednał sobie mnóstwo wielbicieli, zarówno wśród najmłodszych, jak i dorosłych widzów. Przez blisko 40 lat pracy artystycznej stworzył mnóstwo arcyciekawych i pasjonujących kreacji aktorskich, którymi potrafił widzów wzruszyć, rozbawić i zaintrygować.

W czasie kiedy teatr był zamknięty w związku z pandemią, Zygmunt Babiak zrealizował cykl filmowy pt. „Rodzinne śpiewanie”, w którym to uczył piosenek familijnych, harcerskich i trochę zapomnianych.

Zygmunt Babiak to nie tylko aktor. To także muzyk, gra na skrzypcach i gitarze. Był członkiem zespołu Ballada. Zespół powstał w 1978 roku w Wojewódzkim Domu Kultury w Opolu. Założyła go Elżbieta Zapendowska. Zespół Ballada zwyciężył w Debiutach Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu z piosenką "Wycinanki". Okazali się lepsi niż grupa Bajm, która śpiewając piosenkę "Do lata" zajęła wówczas drugie miejsce. W jury siedzieli wtedy Jeremi Przybora i Jerzy Wasowski. Był również członkiem zespołu Bez Dam (od 1979 r.) grającym w Opolskim Studium Piosenki.

Sporadycznie zajmuje się opracowywaniem muzycznym spektakli teatralnych. 1998 rok – „Dzisiaj   w Betlejem - teksty ludowe” (reż. P. Nosálek), 2003 rok – „Kasztanka” (reż. A. Leliawski).

Przez wiele lat prowadził w pierwszej parze poloneza dla maturzystów na opolskim rynku.

Mimo ogromnego dorobku artystycznego, dużych osiągnięć, Zygmunt Babiak nadal pracuje zawodowo, wciąż tworzy kolejne, pasjonujące role w nowych produkcjach teatralnych.


---
fot. Województwo Opolskie
Lauraci na scenie

Pierwszy raz w teatrze?

  • Rezerwacji można dokonać mailowo lub telefonicznie w Biurze Obsługi Widzów. Telefonicznie pod nr 774543796 lub 774079056. Mailowo na adres bow@teatrlalki.opole.pl. Rezerwacje dokonywane drogą mailową, ważne są dopiero po otrzymaniu maila z potwierdzeniem. Zarezerwowane bilety należy wykupić w kasie biletowej, najpóźniej w dniu spektaklu na 45 min przed jego rozpoczęciem.

  • Budynek Teatru mieści się przy ulicy Kośnego 2a, nieopodal Galerii Handlowej Solaris, przy której znajdują się przystanki autobusowe: nr 290 Plac Kopernika – Uniwersytet oraz nr 287 Plac Kopernika – Sienkiewicza. W okolicy Teatru nie ma bezpłatnego parkingu. Najbliższe parkingi płatne znajdują się na ulicy Kośnego, Grunwaldzkiej i na Placu Teatralnym, a także w Galerii Handlowej Solaris.

  • Teatr posiada trzy sceny, na których odbywają się przedstawienia. Są to: Duża Scena, Mała Scena i Scena na Piętrze. Duża Scena i Scena na Piętrze znajdują się w budynku głównym Teatru. Wejście na Małą Scenę znajduje się w podwórku Teatru. Na każdym bilecie wstępu, przy tytule spektaklu znajduje się oznaczenie, na której scenie jest prezentowany spektakl. Zawsze też możesz zapytać o drogę w kasie Teatru ;)
  • Absolutnie nie. Używanie telefonu podczas spektaklu, przeszkadzałoby innym widzom i aktorom na scenie. Dlatego przed wejściem na widownię upewnij się, że dźwięk w telefonie jest wyłączony. W czasie spektaklu nie scrolluj ekranu, ani nie rób zdjęć – światło telefonu przeszkadza tak samo, jak rozmowa!
  • Bilet zakupiony stacjonarnie w kasie biletowej można zwrócić na podstawie paragonu najpóźniej na jeden dzień przed spektaklem. Bilety zakupione on-line nie podlegają zwrotowi. Jeżeli spektakl zostanie odwołany z winy Teatru (np. z powodu choroby aktora), każdemu widzowi przysługuje zwrot.

  • Bilet można kupić internetowo lub stacjonarnie. Zakup biletu on-line możliwy jest za pośrednictwem naszej strony sprzedażowej www.bilety.teatrlalki.opole.pl. Po dokonaniu transakcji, otrzymasz potwierdzenie na wskazany adres mailowy. Potwierdzenie nie jest biletem wstępu. Bilet otrzymasz w kasie biletowej, po który należy się zgłosić przed rozpoczęciem spektaklu. Przy odbiorze wystarczy podać nazwisko, na jakie została dokonana transakcja. Stacjonarnie, bilety można zakupić w kasie biletowej płacąc gotówką lub kartą płatniczą.
  • Niestety nie. Po rozpoczęciu przedstawienia nie ma możliwości wejścia na widownię. Widzowie spóźnieni nie zostaną wpuszczeni na widownię i nie przysługuje im zwrot za bilety.
  • W większości spektakli tak. Wówczas miejsca, które należy zająć, są wskazane na Twoim bilecie. Jeśli zaś na bilecie znajduje się dopisek „miejsca nienumerowane”, nasza bileterka wskaże miejsce, które należy zająć.
  • Nie. W trakcie spektaklu, takie zachowanie przeszkadzałoby widzom i aktorom. W Teatrze nie ma także żadnej kawiarni ani punktu gastronomicznego.
  • Tak. Budynek Teatru wyposażony jest w materiały pomocnicze takie jak: plany tyflograficzne, tabliczki dotykowe, dotykowo-dźwiękowe płytki podłogowe czy pętlę indukcyjno-stanowiskową zaistalowaną przy kasie biletowej. W obrębie scen i widowni nie istnieją bariery architektoniczne, które uniemożliwiały uczestnictwo w ofercie osobom z niepełnosprawnościami. Budynek wyposażony jest w windę. Widownia Dużej Sceny posiada miejsca przeznaczone dla wózków (specjalne „luki” w rzędach widowni). Widownia Małej Sceny posiada ruchowy rząd „0” umożliwiający wymianę fotela na wózek. Widownia Sceny na Piętrze ma formułę zmienną, która pozwala na dostosowanie jej każdorazowo do konkretnego wydarzenia. Na terenie Teatru nie istnieją przeszkody w infrastrukturze, w postaci np. krawężników czy stromych zjazdów/ podjazdów. Dodatkowo, Duża Scena posiada pętlę induktofoniczną. Osoby z niepełnosprawnościami mają możliwość uczestnictwa w ofercie z psem asystującym.