DZIEJE-SLAWNEGO-RODRYGA-6

autor Monika Milewska

reżyseria Marián Pecko

scenografia Eva Farkašová

muzyka Robert Mankovecký


OBSADA:

Rodryg Łukasz Schmidt

Annalista, Opowiadacz Andrzej Mikosza

Róża, Smok, Anioł Aleksandra Mikołajczyk

Król, Królewicz, Smok, Anioł Tomasz Szczygielski

Matka, Smok Anna Jarota


PRAPREMIERA 3 LUTEGO 2008


wiek odbiorców: od 10 lat
czas trwania: 1 godzina 15 minut

„Dzieje sławnego Rodryga.” Przypowieść o historii, jej magii i  tajemnicy…

Marián Pecko, znakomity słowacki reżyser w Opolskim Teatrze Lalki i Aktora zrealizował spektakle cieszące się wielkim uznaniem widzów i więcej niż przychylną oceną krytyki: „bożonarodzeniową” sztukę „Mr Scrooge” Charlesa Dickensa i poetycki dramat Jeana Giraudoux – „Ondynę”. Z tym większą satysfakcją pragniemy zaprosić Państwa na kolejne przedstawienie w reżyserii Mariána Pecki – tym razem artysta zainteresował się współczesną i polską sztuką autorstwa Moniki Milewskiej – „Dziejami sławnego Rodryga”.

 

Monika Milewska (historyczka, dramaturg, poetka, eseistka, tłumaczka; adiunkt w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN w Warszawie) to laureatka ponad dwudziestu konkursów poetyckich i dramaturgicznych, m.in. „Czerwonej Róży”, „Warszawskich Dni Literatury” (trzykrotnie), „Łódzkiej Wiosny Poetów”, „Szukamy Polskiego Szekspira” oraz konkursów na sztuki dla dzieci i młodzieży organizowanych przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu (trzykrotnie). Swoje utwory i artykuły publikowała m.in. w „Dialogu”, „Twórczości”, „Więzi”, „Tytule”, „Zeszytach Literackich”, „Res Publice Nowej”, „Wyspie”, francuskim piśmie „Europoésie”, chorwackim „Hrvackim Slovie”, „Kwartalniku Filmowym” i „Nowych Sztukach dla Dzieci i Młodzieży”. Autorka tomików Podróż na koniec świata i Papierowe okręty oraz sztuki Wiewiórka, granej w Teatrze Animacji w Poznaniu (reż. Marcin Jarnuszkiewicz).

 

Napisana w stylu poetyckiej baśni, historia Rodryga opowiada o przygodach i wielkiej miłości rycerza poszukującego nieprzemijającej sławy. Reżyser interpretuje tę liryczno-ironiczną sztukę jako przypowieść o poszukiwaniu wielkości, „byciu kimś” w historii, zapisanie się w niej – a historia to także konflikty, walka…

 

Jak wejść do historii i za jaką cenę – pyta w swoim przedstawieniu sztuki Milewskiej Marián Pecko – czy czasem nie lepiej, by coś ważnego ocalić, dla istotnego dobra, dla nadziei,  z ambicji swych  zrezygnować? Te i inne pytania stawia reżyser: sobie i nam… Pytając – bawi, bawiąc uczy…Uczy, alenie nudzi – gdyż czyni to sposobem teatru – poprzez sceniczne atrakcje: wartką akcję, a w niej, między innymi: pojedynki szermiercze, tajemnicze wydarzenia, magiczne nastroje; poprzez baśniową stylistykę łączącą to co dawne, średniowieczne, z współczesną wrażliwością…

 

Subtelny humor i poetycka głębia opowieści Moniki Milewskiej łączy się na scenie  z solidnym teatralnym rzemiosłem realizatorów spektaklu, który oprócz Mariána Pecki – mistrzowsko jednoczącego  konwencje teatru lalkowego (marionetki!) z dramatycznym – zrealizowali :  Eva Farkašová – autorka scenografii, projektów kostiumów i lalek; oraz Robert Mankovecký, który skomponował do spektaklu muzykę inspirowaną dawnymi, średniowiecznymi  motywami i melodiami.

 

W tym przedstawieniu każdy znajdzie coś dla siebie: dzieci, (ale te od lat dziesięciu wzwyż!) przygody, piękną Różę, smoka, tajemnice, a młodzież i dorośli  filozoficzną przypowieść o miłości, władzy i czasie – oraz o dziwności  księgi historii; o jej tworzeniu, o jej pisaniu…

 

Annalista:

…potomni uznają mnie albo za pomyleńca albo za łgarza. A wtedy cała moja księga, wszystkie wydarzenia, które przez tyle lat w niej odnotowywałem, staną się niewiarygodne. Nikt już nie będzie pewny, czy coś zdarzyło się naprawdę, czy tylko w chorej wyobraźni kronikarza. Historia stanie się chaosem. Czy właśnie tego pragniesz?

 

Zbigniew Bitka