TYGRYS-PIETREK-4

autor Hanna Januszewska

reżyseria Janusz Ryl-Krystianowski 

muzyka Robert Łuczak 

scenografia Jacek Zagajewski

choreografia Władysław Janicki


OBSADA:

Dorota Nowak, Aleksandra Mikołajczyk, Elżbieta Żłobicka, Łukasz Bugowski, Jan Chraboł, Andrzej Szymański


PREMIERA 19 GRUDNIA 1985


wiek odbiorców: od 3 lat

Należy do klasyki dramaturgicznej teatru lalkowego. Zabawna, pełna ciepła i humoru opowieść o perypetiach małego Tygrysa o imieniu  nomen omen  PIETREK, dotyka w istocie ważnego dla dzieci problemu związanego z przezwyciężeniem lęku. Pozyskiwanie odwagi jest przewodnim motywem opowieści. Czy bohater zdoła pokonać strach i odzyskać zabrane mu za tchórzostwo metaforyczne paski? Czy zostanie odrzucony przez środowisko, które nie toleruje braku odwagi? Co spowoduje, że przełamie swój lęk?

 

Dorosłe Tygrysy odbierają bohaterowi paski, lecz nie pozostawiają go samemu sobie, ponieważ zdają sobie sprawę z tego, że matka zapracowana Tygrysica nie jest w stanie wychować swego syna. Tak więc Tygrysy, mimo że chwilowo odsuwają poza nawias społeczności bohatera, nie rezygnują z niego. Podejmują trud wychowania Małego poprzez aranżowanie mu spotkań z osobami, które  w ich rozumieniu  będą mogły nauczyć go odwagi. Przebierają się za Sprzedawców, Kowbojów, Żołnierzy i Indian, wierząc mocno zgodnie ze swoimi wyobrażeniami wychowawczymi i możliwościami jakimi dysponują że stworzone sztuczne warunki przełamią lęk bohatera. Tak pojęty proces wychowawczy nie może przynieść i nie przynosi pożądanych efektów. Dorośli są przekonani, że doskonale pamiętają jak czuli i myśleli, gdy byli dziećmi i chcą decydować o tym, co dla dziecka może być najlepsze. Nic bardziej mylącego. Dorosłość nigdy nie pojmie niedojrzałości.

 

Dopiero prawdziwe zagrożenie a nie sztucznie aranżowane sytuacje  zmieniają psychikę Małego. Lęk bohatera zostaje przełamany przez obawę o zdrowie najbliższej mu osoby. Bohater znalazł przekonującą dla niego motywację działania. Wizja ciężko chorej matki pozwoliła zapomnieć mu o grozie sytuacji. Tygrysek sprowadza mocno przestraszonego burzą doktora i w ten sposób właściwie bez pomocy otoczenia, więc tym cenniejszy odnosi sukces. Zdumionej jego postępowaniem Gminie Dorosłych Tygrysów nie pozostaje nic innego, jak zwrócić bohaterowi zabrane uprzednio Tygrysie Paski.

 

Janusz Ryl-Krystianowski

 

POKAZY NA FESTIWALACH:

Spektakl zaprezentowano na Międzynarodowych Festiwalach Lalkowych w Tolosie i Alicante (Hiszpania)