
Spektakle archiwalne

IWONA, KSIĘŻNICZKA BURGUNDA
Gombrowicz w OTLiA!
Dla naszego Teatru i naszej publiczności to ważny moment, jako że na opolską scenę trafiła sztuka klasyka współczesnego polskiego i światowego teatru – Witolda Gombrowicza. Po niedawnych lekturowych sporach, pora na rzeczywistą refleksję nad słynnym dramatem wybitnego pisarza. Ułatwi ją naszej widowni Opolski Teatr Lalki i Aktora – prezentując gombrowiczowską rozmowę o świecie między-ludzkim w atrakcyjnej scenicznej oprawie.

GULIWER
O Guliwerze – parę słów…
Jonathan Swift (1667-1745) napisał Podróże Guliwera w XVIII wieku (dokładnie w 1724 roku) i od tej pory Guliwer jest z nami: olbrzym w krainie liliputów, liliput w państwie olbrzymów; od dawna gości na scenach teatrów, na ekranach kin i telewizorów. Wieloznaczną opowieść angielskiego, oświeceniowego pisarza dla naszego teatru przysposobił i wyreżyserował Aleksej Leliawski z Mińska, który wcześniej już dał się poznać, jako znakomity realizator w OTLiA klasycznych i współczesnych autorów (Andresen, Czechow, Ajtmatow).

BURZA
„Burza”, ostatnie dzieło wielkiego angielskiego dramaturga, to utwór wielokształtny i wieloznaczny. Bajkowa sceneria sztuki – tajemnicza wyspa i jej mieszkańcy: Czarodziej Prospero i jego piękna córka Miranda – oraz istoty nadnaturalne – subtelny Ariel i plugawy Kaliban – staje się miejscem przedziwnej konfrontacji Prospera z tymi, którzy go przed laty skrzywdzili, a którzy jako rozbitkowie znaleźli się, po morskiej, srogiej burzy na jego wyspie, w jego władzy…

PINOKIO
PINOKIO, NA ZAWSZE PINOKIO…
„Pinokio”- znam go od dziecka!
Jest on dla mnie marionetką – urwisem.
Wiecznie młodą postacią a r c y m o r a l i t e t u.
Chłopcem – Odyseuszem, którego wróżka – Atena
niby anioł stróż chroni i strzeże na ziemi, na morzu,
w głębinach oceanu. Chłopięcy mit, osadzony w
kulturze śródziemnomorskiej.
Adam Kilian, scenograf.
„Pinokio” Walt Disney, Warszawa 1994, (okładka.).

DZIEJE SŁAWNEGO RODRYGA
„Dzieje sławnego Rodryga.” Przypowieść o historii, jej magii i tajemnicy…
Marián Pecko, znakomity słowacki reżyser w Opolskim Teatrze Lalki i Aktora zrealizował spektakle cieszące się wielkim uznaniem widzów i więcej niż przychylną oceną krytyki: „bożonarodzeniową” sztukę „Mr Scrooge” Charlesa Dickensa i poetycki dramat Jeana Giraudoux – „Ondynę”. Z tym większą satysfakcją pragniemy zaprosić Państwa na kolejne przedstawienie w reżyserii Mariána Pecki – tym razem artysta zainteresował się współczesną i polską sztuką autorstwa Moniki Milewskiej – „Dziejami sławnego Rodryga”.

AMELKA, BÓBR I KRÓL NA DACHU
AMELKA, BÓBR I KRÓL NA DACHU urzeka niezwykłą wyobraźnią: jest tu coś z romantycznej, tajemniczej atmosfery ale kontrapunktowanej surrealistyczną ironią i (prawie) czarnym humorem – ostateczny koniec złośliwych porywaczek: Mruksy i Pani Frygi – jak i spełnienie marzeń Gruszki odbiega od stereotypowych zakończeń bajek; również postacie zapełniające świat Amelki, jakkolwiek są ze świata baśni, to raczej z jego współczesnej, tego świata, wersji. (Warto także zdać sobie sprawę, że sztuka Dorsta to nie tylko humor i przednia teatralna zabawa – to także problematyka psychologiczna i etyczna, jaką odnaleźć można w spektaklu. Relacje dziecka z dorosłymi, poszukiwanie swojej tożsamości, radzenie sobie z agresją – to tylko niektóre z istotnych zagadnień jakie „AMELKA…” może wrażliwym widzom uświadomić.)
WIĘCEJ
DRUMS – 4 dance/s/
Spektakl Drums – 4 dance/s/ to realizacja ekspresyjnej formy nowoczesnego teatru tańca i ruchu. Uniwersalne przesłanie dotyczy czterech faz (wyrażonych rytmem, ruchem i tańcem – bez tekstu – a językiem muzyki i teatru) ludzkiego życia: od radosnego dzieciństwa, po spełnioną starość. Rytmy życia grają (muzyka wykonywana na żywo przez trzech perkusistów: marimba, wibrafon i inne instrumenty perkusyjne), przedstawiają, współtworzą muzycy akademickiego trio perkusyjnego PERKURSORS wespół z aktorami OPOLSKIEGO TEATRU LALKI i AKTORA, którzy tańczą, animują lalkami (w technice bunraku), grają ciałem, mimiką i gestem. Przedstawienie pokazywane być może w plenerze, jak i w obiektach zamkniętych

O FELIKSIE, KTÓRY PRZYNIÓSŁ SZCZĘŚCIE
Szczęście – czym jest, jak je osiągnąć, jak być szczęśliwym? Nad pytaniami tymi ludzie pochylają się od początków dziejów, aż do dzisiaj. Odpowiadają na nie twórcy religii, filozofii i sztuki; mędrcy i bajarze. Często pytania te padają z teatralnej sceny – ta bowiem jest miejscem szczególnie dobrze sprawującym się, jeśli o stawianie ważnych pytań chodzi, i czyni to od pradawnych czasów narodzin sztuki teatru.

SPOWIEDŹ W DREWNIE. ŻYWOTY ŚWIĘTYCH
Reżyser Krystian Kobyłka postanowił wskrzesić sztukę Jana Wilkowskiego Spowiedź w drewnie razem ze sztuką Jędrzeja Wowry Żywoty świętych w jednym spektaklu.
Decyzja ta ogromnie mnie ucieszyła, zwłaszcza że będzie grana nie w teatrze, ale na terenie Muzeum Wsi Opolskiej w Opolu – Bierkowicach, w miejscu magicznym, w drewnianej autentycznej stodole. Otwarte wrota prowadzą na zieloną, wiosenną przestrzeń pobliskiego kościółka, chat krytych słomą i wiatraków skansenu. Po wielu latach znowu ożyją postacie dramatu, gorzkiego, a jednak pogodnego, naiwnego i czystego jak strumyk górskiej wody, prześwietlony słońcem.

ONDYNA
Ondyna: romantyczna dusza świata
Był sobie pewien błędny rycerz, który szukał na tym świecie czegoś, co byłoby niezwykłe, ale prawdziwe. I znalazł nad brzegiem jeziora prześliczną istotę o imieniu Ondyna. Cynowe talerze zmieniała w złote, ożywiała martwe ptaki. Wybiegała w burzę i deszcz jej nie dotykał. Była nie tylko piękna, ale też radosna, czuła i oddana. Dla miłości potrafiłaby przejść przez płomienie, rzucić się w przepaść, a nawet latać. Ale nie była dziewczyną, była… Ondyną.