Niekończąca się historia

Wiek: dzieci od lat 12 spektakl
Niekończąca się historia

Są takie dzieła, które raz przeczytane, obejrzane lub usłyszane, nigdy nie odejdą w zapomnienie. Niosą ze sobą tak wielki ładunek emocjonalny, że nawet wspomnienie przenosi nas do miejsca, w którym zetknęliśmy się z nim po raz pierwszy. Naszym oczom ukazują się obrazy, sceny, słyszymy dźwięki, widzimy słowa. Nasza premiera niewątpliwie bazuje na takim właśnie wspomnieniu. Bo wśród pokolenia dzisiejszych 40-latków, próżno szukać osoby, która wraz z bohaterami nie przeżywała historii dziejącej się w Krainie Fantazji.

„Niekończąca się historia”, jako bestsellerowa powieść niemieckiego twórcy literatury dziecięcej i młodzieżowej, Michaela Ende, doczekała się mnóstwa wielbicieli na całym świecie. Podobnie jest z filmem Wolfganga Petersena, który w czasie premiery w roku 1984 stał się wielkim hitem kinowym. Wspomnienia wielu z nas sięgają momentu ukazania się promującej film piosenki Limahla i jej teledysku. Wielu z nas, do dziś ma przed oczami szereg migawek z filmu: ukradzioną przez Bastiana z antykwariatu magiczną książkę, tajemniczy znak smoka połykającego własny ogon, Atreju pędzącego przez prerię, tonącego na Bagnach Smutku Artaxa, ukochanego konia Atreju, przepełnioną smutkiem dziecięcą twarz Cesarzowej i, oczywiście, Falkora, dobrego smoka o najłagodniejszych oczach pod słońcem.

Teatralna wersja „Niekończącej się historii” realizowana w naszym Teatrze, będzie - zgodnie z oryginałem – emocjonalną opowieścią o 11-letnim chłopcu, który zupełnym przypadkiem odnajduje w antykwariacie tajemniczą książkę. Dzięki niej przenosi się do świata fantazji i wraz z bohaterami przeżywa zdarzenia opisane na kartach księgi. Dziwnym trafem, losy Bastiana - bohatera rzeczywistego i losy Atreju - bohatera książki, łączą się ze sobą. W literackiej Krainie Fantazji, Bastian odnajduje reprezentację swojego wewnętrznego świata. To świat pełen lęku i smutku, spowodowany stanem żałoby po śmierci mamy. „Niekończąca się historia” staje się więc uniwersalną opowieścią o ucieczce w świat fantazji, z dala od bólu, o próbie budowania życia w równoległej przestrzeni, by zapomnieć lub stłumić targające człowiekiem emocje.

Pomimo upływu czasu przenikające się światy Bastiana i czytanej przez niego opowieści nie tracą siły oddziaływania, a zawarte w powieści wątki są nadal ważne i warte podjęcia. Teatr zdaje się być odpowiednim miejscem do rozpoczęcia tej rozmowy.


W terminach adresowanych do grup szkolnych, prezentacjom spektakli towarzyszyć będą warsztaty prowadzone przez pedagogów z Miejskiego Centrum Wspomagania Edukacji w Opolu, z którymi podczas tych spotkań, będziemy rozmawiać o emocjonalnych trudnościach i uczyć się czerpać siłę z niełatwych doświadczeń. Dzieciom i młodzieży, które mierzą się ze stratą/utratą, lękiem, zniszczeniem, chcemy udzielić głosu. Chcemy wydobyć światło z tego, co jawi się jako mroczne. Warsztaty będą spotkaniem specjalistów z młodym widzem w obszarze jego przeżyć, doświadczeń i myśli związanych ze spektaklem. Na realizację warsztatów Teatr otrzymał środki z Wydziału Polityki Społecznej Urzędu Miasta Opola.

Nadchodzące terminy
bilety Ulgowy 32 zł Normalny 35 zł Grupowy 30 zł Grupowy min. 20 osób

Informacje podstawowe

  • premiera
  • czas trwania
    90 minut
  • Wiek: dzieci od lat 12

Realizatorzy

  • autor
    Michael Ende
  • tłumaczenie
    Ryszard Wojnakowski
  • adaptacja i reżyseria
    Marcin Wierzchowski
  • scenografia i kostiumy
    Magdalena Mucha
  • muzyka
    Marta Zalewska
  • reżyseria świateł
    Daniel Sanjuan Ciepielewski
  • współpraca dramaturgiczna
    Viktoria Dulak
  • asystenci reżysera
    Viktoria Dulak, Szymon Szczęch
  • montaż video
    Aleksander Dulak

Obsada

  • Tata Bastiana oraz Chajron, Artax, Ygramul, Engywuk
    Łukasz Bugowski
    Mężczyzna, dłuższe ciemne włosy związane w kucyk, ciemna cera, zarost
  • Atreju
    Karolina Gorzkowska
    Kobieta, długie ciemne kręcone włosy, ciemne oczy i śniada cera
  • Bastian, Fuchur
    Jakub Kowalczyk
    Mężczyzna, krótkie blond włosy
  • Mama Bastiana oraz Urgl, Ujulala, Dziecięca Cesarzowa
    Aleksandra Mikołajczyk
    Kobieta, półdługie blond włosy z grzywką, szeroko uśmiechnięta
  • Gmork, Ren, Morla
    Anna Wieczorek

Plakat do spektaklu

„Niekończąca się historia” w OTLiA, to uniwersalna opowieść o ucieczce w świat fantazji, z dala od bólu. To historia o próbie budowania życia w równoległej przestrzeni, która pozwala stłumić trudne emocje.

Autorką tego niezwykłego plakatu do spektaklu jest Alicja Guzik – studentka Wydziału Sztuki Uniwersytetu Opolskiego.

Projekt plakatu powstał w ramach zajęć z projektowania graficznego prowadzonych przez mgr Katarzynę Mular.
Plakat do spektaklu. Napis Niekończąca się historia, wymieniony tytuł niemiecki oryginalny, autor, tłumacz i reżyser. Na plakacie zdjęcie młodego chłopca - zbliżenie na jego twarz. Twarz jest delikatna, jasna, ale także zamyślona i emocjonalna.

Pierwszy raz w teatrze?

  • Rezerwacji można dokonać mailowo lub telefonicznie w Biurze Obsługi Widzów. Telefonicznie pod nr 774543796 lub 774079056. Mailowo na adres bow@teatrlalki.opole.pl. Rezerwacje dokonywane drogą mailową, ważne są dopiero po otrzymaniu maila z potwierdzeniem. Zarezerwowane bilety należy wykupić w kasie biletowej, najpóźniej w dniu spektaklu na 45 min przed jego rozpoczęciem.

  • Budynek Teatru mieści się przy ulicy Kośnego 2a, nieopodal Galerii Handlowej Solaris, przy której znajdują się przystanki autobusowe: nr 290 Plac Kopernika – Uniwersytet oraz nr 287 Plac Kopernika – Sienkiewicza. W okolicy Teatru nie ma bezpłatnego parkingu. Najbliższe parkingi płatne znajdują się na ulicy Kośnego, Grunwaldzkiej i na Placu Teatralnym, a także w Galerii Handlowej Solaris.

  • Teatr posiada trzy sceny, na których odbywają się przedstawienia. Są to: Duża Scena, Mała Scena i Scena na Piętrze. Duża Scena i Scena na Piętrze znajdują się w budynku głównym Teatru. Wejście na Małą Scenę znajduje się w podwórku Teatru. Na każdym bilecie wstępu, przy tytule spektaklu znajduje się oznaczenie, na której scenie jest prezentowany spektakl. Zawsze też możesz zapytać o drogę w kasie Teatru ;)
  • Absolutnie nie. Używanie telefonu podczas spektaklu, przeszkadzałoby innym widzom i aktorom na scenie. Dlatego przed wejściem na widownię upewnij się, że dźwięk w telefonie jest wyłączony. W czasie spektaklu nie scrolluj ekranu, ani nie rób zdjęć – światło telefonu przeszkadza tak samo, jak rozmowa!
  • Bilet zakupiony stacjonarnie w kasie biletowej można zwrócić na podstawie paragonu najpóźniej na jeden dzień przed spektaklem. Bilety zakupione on-line nie podlegają zwrotowi. Jeżeli spektakl zostanie odwołany z winy Teatru (np. z powodu choroby aktora), każdemu widzowi przysługuje zwrot.

  • Bilet można kupić internetowo lub stacjonarnie. Zakup biletu on-line możliwy jest za pośrednictwem naszej strony sprzedażowej www.bilety.teatrlalki.opole.pl. Po dokonaniu transakcji, otrzymasz potwierdzenie na wskazany adres mailowy. Potwierdzenie nie jest biletem wstępu. Bilet otrzymasz w kasie biletowej, po który należy się zgłosić przed rozpoczęciem spektaklu. Przy odbiorze wystarczy podać nazwisko, na jakie została dokonana transakcja. Stacjonarnie, bilety można zakupić w kasie biletowej płacąc gotówką lub kartą płatniczą.
  • Niestety nie. Po rozpoczęciu przedstawienia nie ma możliwości wejścia na widownię. Widzowie spóźnieni nie zostaną wpuszczeni na widownię i nie przysługuje im zwrot za bilety.
  • W większości spektakli tak. Wówczas miejsca, które należy zająć, są wskazane na Twoim bilecie. Jeśli zaś na bilecie znajduje się dopisek „miejsca nienumerowane”, nasza bileterka wskaże miejsce, które należy zająć.
  • Nie. W trakcie spektaklu, takie zachowanie przeszkadzałoby widzom i aktorom. W Teatrze nie ma także żadnej kawiarni ani punktu gastronomicznego.
  • Tak. Budynek Teatru wyposażony jest w materiały pomocnicze takie jak: plany tyflograficzne, tabliczki dotykowe, dotykowo-dźwiękowe płytki podłogowe czy pętlę indukcyjno-stanowiskową zaistalowaną przy kasie biletowej. W obrębie scen i widowni nie istnieją bariery architektoniczne, które uniemożliwiały uczestnictwo w ofercie osobom z niepełnosprawnościami. Budynek wyposażony jest w windę. Widownia Dużej Sceny posiada miejsca przeznaczone dla wózków (specjalne „luki” w rzędach widowni). Widownia Małej Sceny posiada ruchowy rząd „0” umożliwiający wymianę fotela na wózek. Widownia Sceny na Piętrze ma formułę zmienną, która pozwala na dostosowanie jej każdorazowo do konkretnego wydarzenia. Na terenie Teatru nie istnieją przeszkody w infrastrukturze, w postaci np. krawężników czy stromych zjazdów/ podjazdów. Dodatkowo, Duża Scena posiada pętlę induktofoniczną. Osoby z niepełnosprawnościami mają możliwość uczestnictwa w ofercie z psem asystującym.