Aktorska garderoba
Czym jest scenografia w teatrze? Na czym polega praca scenografa? Zajęcia skupią się na omówieniu projektów teatralnych - sposobów i zasad projektowania kostiumów, lalek, masek oraz na aranżowaniu przestrzeni scenicznej. Następnie uczestnicy zajęć poznają drogę od projektu do jego wykonania, a także omówią budowę, materiały, możliwości konstrukcyjne powstałej lalki, maski, kostiumu. Uczestnicy będą mieli szansę zaprojektować swój własny kostium do wybranej postaci literackiej a następnie przebrać się w taką postać i ja wykreować. Celem zajęć́ jest zapoznanie dzieci z zasadami pracy scenografa oraz rozwijanie ich wrażliwości estetycznej. W czasie spotkania uczestnicy:
• poznają zasady projektowania i tworzenia lalek, kostiumów, rekwizytów i scenografii
• poznają kostiumy z epoki: jakie są ich cechy charakterystyczne, jaki wpływ ma kostium na sposób gry aktorskiej
• spróbują zaprojektować i wykreować postać́ sceniczną z prawdziwych kostiumów teatralnych
• projekty uczestników będą inspirowane cytatami i opisami wyglądu poszczególnych postaci literackich, co przybliży im charakterystykę bohaterów
• wykonają proste zadania aktorskie w wykreowanym kostiumie
• warsztaty angażują w zabawę wszystkich uczestników, dowiedzą się czym jest melonik, surdut, żupan jak nosić suknię z rogówką czy też fular, będą mieli szansę przymierzyć różne części garderoby, poczuć się jak aktor. Przymierzą perukę i różne nakrycia głowy – po prostu poczują się jak w aktorskiej garderobie!
Wiek odbiorców: od 7 lat
• poznają zasady projektowania i tworzenia lalek, kostiumów, rekwizytów i scenografii
• poznają kostiumy z epoki: jakie są ich cechy charakterystyczne, jaki wpływ ma kostium na sposób gry aktorskiej
• spróbują zaprojektować i wykreować postać́ sceniczną z prawdziwych kostiumów teatralnych
• projekty uczestników będą inspirowane cytatami i opisami wyglądu poszczególnych postaci literackich, co przybliży im charakterystykę bohaterów
• wykonają proste zadania aktorskie w wykreowanym kostiumie
• warsztaty angażują w zabawę wszystkich uczestników, dowiedzą się czym jest melonik, surdut, żupan jak nosić suknię z rogówką czy też fular, będą mieli szansę przymierzyć różne części garderoby, poczuć się jak aktor. Przymierzą perukę i różne nakrycia głowy – po prostu poczują się jak w aktorskiej garderobie!
Wiek odbiorców: od 7 lat
Mitologia teatralna
To warsztaty poświęcone zagadnieniom związanym z mitologią grecką. Postaci mitologiczne bardzo często pojawiają się na lekcjach języka polskiego, w popkulturze oraz w teatrze. Struktura mitu i szeroka symbolika jego bohaterów sprawia, że teatr staje się idealnym narzędziem do tego, żeby wiedzę o mitologii ugruntować lub przybliżyć.
Uczestnicy warsztatów na podstawie wybranych mitów, będą mieli za zadanie przygotować krótkie sceny z wykorzystaniem form różnego rodzaju. Wraz z prowadzącą przejdą przez większość etapów przygotowania spektaklu: od wyboru tematu, przez napisanie scenariusza, dobranie odpowiednich form i „premierę”. Każdy uczestnik będzie miał za zadanie przygotować jedną scenę, która w połączeniu z pozostałymi utworzy krótką, improwizowaną miniaturę teatralną. Poprzez zabawę w teatr uczniowie nie tylko przyswoją sobie wiadomości związane z niektórymi mitami, ale pogłębią też swoją wrażliwość artystyczną, oswoją się z wystąpieniami publicznymi, a także poznają proces tworzenia spektaklu teatralnego od kulis.
Wiek odbiorców: od 8 lat
Uczestnicy warsztatów na podstawie wybranych mitów, będą mieli za zadanie przygotować krótkie sceny z wykorzystaniem form różnego rodzaju. Wraz z prowadzącą przejdą przez większość etapów przygotowania spektaklu: od wyboru tematu, przez napisanie scenariusza, dobranie odpowiednich form i „premierę”. Każdy uczestnik będzie miał za zadanie przygotować jedną scenę, która w połączeniu z pozostałymi utworzy krótką, improwizowaną miniaturę teatralną. Poprzez zabawę w teatr uczniowie nie tylko przyswoją sobie wiadomości związane z niektórymi mitami, ale pogłębią też swoją wrażliwość artystyczną, oswoją się z wystąpieniami publicznymi, a także poznają proces tworzenia spektaklu teatralnego od kulis.
Wiek odbiorców: od 8 lat
Zostań bohaterem
ZOSTAŃ BOHATEREM! - to warsztaty przeznaczone dla całych klas, prowadzone w charakterze panelu dyskusyjnego, konwersatorium, przypominające swoją formułą „drama lessons" i wykorzystujące techniki z nich zaczerpnięte. Warsztat skupia się na analizie postaci i ich monologów z najbardziej znanych bajek i baśni - w wersji dla młodszych – oraz postaci z lektur szkolnych – w wersji dla starszych odbiorców.
Warsztat będzie służył ukształtowaniu w młodym odbiorcy mechanizmu analizy i charakterystyki postaci literackich, w oparciu o techniki teatralne. Podczas warsztatu, każdy uczestnik będzie miał za zadanie rozczytać, i zanalizować wybrany monolog z literatury pięknej lub dziecięcej. Następnie uczestnicy będą prezentować wybrane wypowiedzi, ale jako bohaterowie z szeroko rozumianej popkultury. W ten sposób kanoniczni bohaterowie zejdą z piedestału i staną się osobowościami znanymi młodym ludziom z filmów, komiksów, bajek czy innych tekstów kultury. Uczestnicy będą mieli za zadanie odnaleźć swoich bohaterów w nowych „wydaniach” i zareagować na sytuację, w której bohater znajduje się w innych okolicznościach.
Celem warsztatu, oprócz rozwinięcia umiejętności kreacyjnych i analitycznych w młodych uczestnikach, jest także wpojenie zasad związanych z kulturalną wymianą poglądów w czasie dyskusji: uczestnicy uczą się rzeczowego formułowania poglądów i opinii na temat bohaterów literackich, wypowiadania konstruktywnych uwag na temat pracy pozostałych uczestników warsztatów, prowadzenia rzeczowej dyskusji oraz formułowania własnych wniosków i opinii.
Wiek odbiorców: od 8 lat
Warsztat będzie służył ukształtowaniu w młodym odbiorcy mechanizmu analizy i charakterystyki postaci literackich, w oparciu o techniki teatralne. Podczas warsztatu, każdy uczestnik będzie miał za zadanie rozczytać, i zanalizować wybrany monolog z literatury pięknej lub dziecięcej. Następnie uczestnicy będą prezentować wybrane wypowiedzi, ale jako bohaterowie z szeroko rozumianej popkultury. W ten sposób kanoniczni bohaterowie zejdą z piedestału i staną się osobowościami znanymi młodym ludziom z filmów, komiksów, bajek czy innych tekstów kultury. Uczestnicy będą mieli za zadanie odnaleźć swoich bohaterów w nowych „wydaniach” i zareagować na sytuację, w której bohater znajduje się w innych okolicznościach.
Celem warsztatu, oprócz rozwinięcia umiejętności kreacyjnych i analitycznych w młodych uczestnikach, jest także wpojenie zasad związanych z kulturalną wymianą poglądów w czasie dyskusji: uczestnicy uczą się rzeczowego formułowania poglądów i opinii na temat bohaterów literackich, wypowiadania konstruktywnych uwag na temat pracy pozostałych uczestników warsztatów, prowadzenia rzeczowej dyskusji oraz formułowania własnych wniosków i opinii.
Wiek odbiorców: od 8 lat
Zdemaskowane emocje
Czy maska ukrywa naszą prawdziwą twarz? Czy przez maskę możemy wyrazić swoje emocje? Jeśli tak, to jak to zrobić? Jak maska teatralna oddaje charakter postaci i jakich środków należy użyć, żeby przekazać treść i emocje? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć, podczas spotkania, które przewiduje aktywny udział młodzieży. Na białej masce jak na czystej kartce, uczniowie zapiszą wybrane emocje symboliką kształtów, kolorów i faktury. Uczestnicy warsztatów poznają historię maski teatralnej, rodzaje masek, ich budowę, sposoby ekspresji ruchowej i pozawerbalne środki wyrazu. Działania w ramach warsztatów, wpłyną na integrację grupy uczestników poprzez prace zespołową nad tworzeniem etiud teatralnych z użyciem swoich masek teatralnych.
Wiek odbiorców: od 13 lat
Wiek odbiorców: od 13 lat
Kim jest Kasandra? (warsztaty dedykowane przedstawieniu „Troja. Wojny nie będzie!”)
Kim jest Kasandra? - to pytanie zadadzą sobie uczestnicy warsztatów po obejrzeniu spektaklu „Troja. Wojny nie będzie!”. Kasandra to główna bohaterka tego przedstawienia, a jednocześnie postać z którą utożsamić może się niejeden młody człowiek. Kim była Kasandra w mitologii? Dlaczego Homer o niej zapomniał? Czy znamy „współczesne” jej odpowiedniczki? Czy jest może jakiś inny bohater z tej historii, z którym mogę/chcę się utożsamić? Dlaczego? Na te i inne pytania odpowiedzi poszukiwać będą uczestnicy tego warsztatu w czasie dyskusji z prowadzącą. Na koniec każdy stworzy swój własny wizerunek wybranej mitologicznej postaci i napisze jej współczesny monolog, w sprawie, którą obecnie uzna za najważniejszą.
Uczestnicy warsztatów poza dokładną analizą spektaklu, dyskusją na jego temat, pogłębieniem wiedzy związanej z mitem trojańskim i jego bogactwem kontekstowym, rozwiną także swoje umiejętności literackie i artystyczne.
Wiek odbiorców: od 13 lat
Uczestnicy warsztatów poza dokładną analizą spektaklu, dyskusją na jego temat, pogłębieniem wiedzy związanej z mitem trojańskim i jego bogactwem kontekstowym, rozwiną także swoje umiejętności literackie i artystyczne.
Wiek odbiorców: od 13 lat
Balladyna inaczej
To warsztaty poświęcone lekturze z jaką młodzi ludzie muszą mierzyć się na lekcjach języka polskiego - „Balladynie” Juliusza Słowackiego. Wraz z prowadzącą warsztaty uczniowie zmierzą się z interpretacją wybranych scen z oryginału Słowackiego i spróbują przełożyć je na język współczesny. Następnie wraz z aktorką prowadzącą warsztat spróbują przejść przez proces tworzenia postaci w spektaklu, by na na koniec zaimprowizować współczesną wersję kilku wybranych scen z dramatu Słowackiego.
Celem warsztatu poza pogłębieniem wiedzy o lekturze jest przede wszystkim rozwinięcie umiejętności kreacyjnych, artystycznych oraz oswojenie młodych ludzi z wystąpieniami publicznymi. Poprzez zabawę z improwizacją uczestnicy warsztatów będą mieli szansę przekonać się, że tekst Słowackiego nie jest aż tak straszny i niezrozumiały jak wydaje się przy pierwszym zderzeniu z lekturą, a teatr bardzo pomaga w oswajaniu literatury nie tylko romantycznej.
Wiek odbiorców: od 14 lat
Celem warsztatu poza pogłębieniem wiedzy o lekturze jest przede wszystkim rozwinięcie umiejętności kreacyjnych, artystycznych oraz oswojenie młodych ludzi z wystąpieniami publicznymi. Poprzez zabawę z improwizacją uczestnicy warsztatów będą mieli szansę przekonać się, że tekst Słowackiego nie jest aż tak straszny i niezrozumiały jak wydaje się przy pierwszym zderzeniu z lekturą, a teatr bardzo pomaga w oswajaniu literatury nie tylko romantycznej.
Wiek odbiorców: od 14 lat
Powiązane spektakle
Powiązana oferta edukacyjna
Pierwszy raz w teatrze?
-
Rezerwacji można dokonać mailowo lub telefonicznie w Biurze Obsługi Widzów. Telefonicznie pod nr 774543796 lub 774079056. Mailowo na adres bow@teatrlalki.opole.pl. Rezerwacje dokonywane drogą mailową, ważne są dopiero po otrzymaniu maila z potwierdzeniem. Zarezerwowane bilety należy wykupić w kasie biletowej, najpóźniej w dniu spektaklu na 45 min przed jego rozpoczęciem.
-
Budynek Teatru mieści się przy ulicy Kośnego 2a, nieopodal Galerii Handlowej Solaris, przy której znajdują się przystanki autobusowe: nr 290 Plac Kopernika – Uniwersytet oraz nr 287 Plac Kopernika – Sienkiewicza. W okolicy Teatru nie ma bezpłatnego parkingu. Najbliższe parkingi płatne znajdują się na ulicy Kośnego, Grunwaldzkiej i na Placu Teatralnym, a także w Galerii Handlowej Solaris.
-
Teatr posiada trzy sceny, na których odbywają się przedstawienia. Są to: Duża Scena, Mała Scena i Scena na Piętrze. Duża Scena i Scena na Piętrze znajdują się w budynku głównym Teatru. Wejście na Małą Scenę znajduje się w podwórku Teatru. Na każdym bilecie wstępu, przy tytule spektaklu znajduje się oznaczenie, na której scenie jest prezentowany spektakl. Zawsze też możesz zapytać o drogę w kasie Teatru ;)
-
Absolutnie nie. Używanie telefonu podczas spektaklu, przeszkadzałoby innym widzom i aktorom na scenie. Dlatego przed wejściem na widownię upewnij się, że dźwięk w telefonie jest wyłączony. W czasie spektaklu nie scrolluj ekranu, ani nie rób zdjęć – światło telefonu przeszkadza tak samo, jak rozmowa!
-
Bilet zakupiony stacjonarnie w kasie biletowej można zwrócić na podstawie paragonu najpóźniej na jeden dzień przed spektaklem. Bilety zakupione on-line nie podlegają zwrotowi. Jeżeli spektakl zostanie odwołany z winy Teatru (np. z powodu choroby aktora), każdemu widzowi przysługuje zwrot.
-
Bilet można kupić internetowo lub stacjonarnie. Zakup biletu on-line możliwy jest za pośrednictwem naszej strony sprzedażowej www.bilety.teatrlalki.opole.pl. Po dokonaniu transakcji, otrzymasz potwierdzenie na wskazany adres mailowy. Potwierdzenie nie jest biletem wstępu. Bilet otrzymasz w kasie biletowej, po który należy się zgłosić przed rozpoczęciem spektaklu. Przy odbiorze wystarczy podać nazwisko, na jakie została dokonana transakcja. Stacjonarnie, bilety można zakupić w kasie biletowej płacąc gotówką lub kartą płatniczą.
-
Niestety nie. Po rozpoczęciu przedstawienia nie ma możliwości wejścia na widownię. Widzowie spóźnieni nie zostaną wpuszczeni na widownię i nie przysługuje im zwrot za bilety.
-
W większości spektakli tak. Wówczas miejsca, które należy zająć, są wskazane na Twoim bilecie. Jeśli zaś na bilecie znajduje się dopisek „miejsca nienumerowane”, nasza bileterka wskaże miejsce, które należy zająć.
-
Nie. W trakcie spektaklu, takie zachowanie przeszkadzałoby widzom i aktorom. W Teatrze nie ma także żadnej kawiarni ani punktu gastronomicznego.
-
Tak. Budynek Teatru wyposażony jest w materiały pomocnicze takie jak: plany tyflograficzne, tabliczki dotykowe, dotykowo-dźwiękowe płytki podłogowe czy pętlę indukcyjno-stanowiskową zaistalowaną przy kasie biletowej. W obrębie scen i widowni nie istnieją bariery architektoniczne, które uniemożliwiały uczestnictwo w ofercie osobom z niepełnosprawnościami. Budynek wyposażony jest w windę. Widownia Dużej Sceny posiada miejsca przeznaczone dla wózków (specjalne „luki” w rzędach widowni). Widownia Małej Sceny posiada ruchowy rząd „0” umożliwiający wymianę fotela na wózek. Widownia Sceny na Piętrze ma formułę zmienną, która pozwala na dostosowanie jej każdorazowo do konkretnego wydarzenia. Na terenie Teatru nie istnieją przeszkody w infrastrukturze, w postaci np. krawężników czy stromych zjazdów/ podjazdów. Dodatkowo, Duża Scena posiada pętlę induktofoniczną. Osoby z niepełnosprawnościami mają możliwość uczestnictwa w ofercie z psem asystującym.