25 lat Pracy Artystycznej - Jubileusz Agnieszki Zyskowskiej-Biskup
Agnieszka Zyskowska-Biskup - absolwentka Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku. Aktorka Opolskiego Teatru Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki. W sobotę 20 kwietnia 2024, oficjalnie obchodzić będzie swój Jubileusz - 25 lat Pracy Artystycznej.
Agnieszka Zyskowska – Biskup, zawodowo związana jest ze sztuką teatralną już od ponad 25. lat. Zadebiutowała w Opolskim Teatrze Lalki i Aktora w spektaklu „Jaś i Małgosia” Jana Brzechwy w reżyserii Janusza Ryla-Krystianowskiego. Było to w roku 1997. Niedługo potem, rozstała się z teatrem, gdyż jak twierdzi: „poszukiwała swojego miejsca w życiu i na świecie”. Szczęśliwie, tym miejscem okazał się teatr w Opolu i ludzie, którzy go tworzą. I dzięki temu, kolejne lata działania naszego Teatru, wypełnione dziesiątkami premier, obfitują w wiele pięknych i niezapomnianych ról naszej Jubilatki. Ról nagradzanych przez środowisko lalkarskie, a także docenianych przez publiczność.
Agnieszka Zyskowska – Biskup ma w swoim dorobku udział w blisko 50. premierach, w których stworzyła wiele niesamowitych kreacji aktorskich, jak np.: zachwycającą tytułową rolę „Ondyny”, za którą otrzymała Złotą Maskę, poruszającą rolę Matki w „Balladynie”, czy niezwykle zabawną i błyskotliwą postać Hieny w spektaklu „Wielkie mi Coś”. Widzowie młodsi wielokrotnie oklaskiwali spektakle z jej udziałem, w których rozbawiała publiczność, dając upust swoim komediowym umiejętnościom („Mała Mysz i Słoń do pary” czy „Szanowny Pan Chrabollini i inne dziwadła”). Dorosła publiczność podążała za niezwykłymi postaciami, które obdarowywała swoją wrażliwością („Zraniony jeleń”) czy ekspresją („Nie płacz, Anno”).
W tych prawie 50. tytułach znajdziemy mnóstwo rozmaitych postaci, w tym: Królewny, Milady czy Hrabianki; Zwierciadła i Poduszki; Córki, Matki i Babci; Zerbinety i Kolombiny; Papugi, Tygrysa, Muchy, Wilka i wreszcie Pingwinia z najnowszej, premierowej realizacji. Grała w spektaklu „...i odsłoniłam noc”, który premierę miał w Teatrze La MaMa w Nowym Jorku oraz w spektaklu „DRUMS – 4 dance/s/”, który prezentowany był w m.in. Kairze, Jerozolimie, Dijon, Šibeniku, Sofii, Dordrechcie i Ostrawie. „Światełko”, w którym zagrała niezwykle przejmującą rolę, grane było w kilkunastu miejscowościach Polski w ramach ogólnopolskiego programu grantowego TEATR POLSKA. Spektakl „Balladyna” z jej udziałem zdobył Grand Prix 46. Opolskich Konfrontacji Teatralnych, „Liściki na wiatr” otrzymały Złotą Maskę w kategorii Spektakl Roku, a wspominane już przedstawienie „DRUMS-4 dance/s/” otrzymało Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Bańskiej Bystrzycy na Słowacji. W roku 2023 została Laureatką Nagrody Marszałka Województwa Opolskiego Andrzeja Buły przyznawanej na Gali Ludzi Kultury dla Animatorów i Twórców Kultury.
Agnieszka jest osobą niezwykle kreatywną. Jest autorką koncepcji i realizatorką warsztatów „Bajkowe mole” dofinansowanych w ramach stypendium, które otrzymała od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Dwukrotnie otrzymała także stypendium Marszałka Województwa Opolskiego na realizację cykli warsztatów „Zdemaskowane emocje” i „Czekanie to sztuka”. Od lat prowadzi w OTLiA zajęcia, lekcje teatralne i warsztaty edukacyjne dla dzieci i młodzieży, które najczęściej skupiają się na temacie teatru cieni, który jest jej szczególnie bliski. Jej otwartość i komunikatywność przekłada się na bardzo dobre relacje z dziećmi i młodzieżą, z którymi prowadzi zajęcia. Nie jest jej obca działalność społeczna, bo autorskie warsztaty prowadziła także dla Podopiecznych Domu Dziecka czy Rodzin skupionych wokół Domowego Hospicjum dla Dzieci w Opolu. Jest również autorką edukacyjnego cyklu filmowego „Hiena z Big Bena”, w którym animowana przez nią postać Hieny, komentuje rzeczywistość, bawi dowcipami, wspomina historie i anegdoty teatralne, a także edukuje i przybliża piękną sztukę teatru cieni.
Agnieszka Zyskowska-Biskup to niezwykle utalentowana aktorka, wrażliwa dusza i kreatywna twórczyni. Istnieje w każdym spektaklu - niezależnie od tego, czy gra rolę tytułową czy epizodyczną – daje się zapamiętać widzom dzięki swojej wyjątkowej osobowości scenicznej. Jej aktorski talent to pełny wachlarz emocji, a jej aktorskie kreacje tworzone są z pasją i zaangażowaniem. Na scenie potrafi wzruszyć, rozbawić i zaintrygować.
Mimo tak pokaźnego dorobku artystycznego, dużych osiągnięć, zdobytych nagród i rozległej działalności edukacyjnej, Agnieszka Zyskowska-Biskup wciąż tworzy kolejne, pasjonujące role w nowych produkcjach teatralnych i nadal opracowuje koncepcje działań artystycznych i edukacyjnych.
Nagrody i osiągnięcia:
· 2003 - Nagroda Sekcji Teatrów Lalkowych Związku Artystów Scen Polskich za animację chłopca w spektaklu „Biały statek” na XXI Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Lalek w Opolu
· 2004 - premiera sztuki „...i odsłoniłam noc” reż. Krystian Kobyłka w Teatrze La MaMa w Nowym Jorku
· 2007 - Nagroda Artystyczna Marszałka Województwa Opolskiego „ZŁOTA MASKA” za tytułową rolę w spektaklu „ONDYNA” reż. Marián Pecko
· 2008 - Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Bańskiej Bystrzycy dla spektaklu „DRUMS-4 dance/s/” reż. Krystian Kobyłka, Mariola Ordak- Świątkiewicz
· 2008 - Nagroda zespołowa aktorska w przedstawieniu „DRUMS-4 dance/s/” na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Kairze
· 2013 - udział Opolskiego Teatru Lalki i Aktora z przedstawieniem „Światełko” w ogólnopolskim programie TEATR POLSKA
· 2015 - Nagroda Artystyczna Marszałka Województwa Opolskiego „ZŁOTA MASKA” w kategorii SPEKTAKL ROKU dla przedstawienia „Liściki na wiatr” reż. Piotr Cieplak
· 2022 - stypendium twórcze Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie TEATR na realizację cyklu warsztatów „Bajkowe mole” poświęconych twórczości I. Krasickiego i ich przedstawieniu za pomocą teatru cieni
· 2022 – Nagroda Główna im. Wojciecha Bogusławskiego oraz Zespołowa Nagroda Aktorska na 46. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych / „Klasyka Żywa” dla spektaklu „Balladyna” reż. Konrad Dworakowski (rola: Matka)
· 2022 - stypendium „Marszałkowskie Talenty” przyznawane przez Marszałka Województwa Opolskiego Andrzeja Bułę na realizację cyklu warsztatów „Zdemaskowane emocje”
· 2023 - stypendium „Marszałkowskie Talenty” przyznawane przez Marszałka Województwa Opolskiego Andrzeja Bułę na realizację cyklu warsztatów „Czekanie to sztuka”
· 2023 – Nagroda Marszałka Województwa Opolskiego Andrzeja Buły przyznawana podczas Gali Ludzi Kultury dla Animatorów i Twórców Kultury.
Premiery:
1997 rok – „Jaś i Małgosia” Jana Brzechwy w reżyserii Janusza Ryla-Krystianowskiego
1998 rok – „Kot w butach” Jana Brzechwy w reżyserii Zbigniewa Lisowskiego
1998 rok – „La Kukaracza” Żywii Karasińskiej - Fluks w reżyserii Krystiana Kobyłki
2000 rok – „Trzej muszkieterowie” Aleksandra Dumas w reżyserii Petra Nosálka
2000 rok – „O diabełku Widełku” wg Pierre’a Gripariego w reżyserii Lecha Chojnackiego
2001 rok – „Czy mogę stworzyć świat?” Pierre’a Gripariego w reżyserii Krystiana Kobyłki
2002 rok – „Pchła Szachrajka” Jana Brzechwy w reżyserii Krystiana Kobyłki
2002 rok – „Biały statek” Czingiza Ajtmatowa w reżyserii Aleksieja Leliawskiego
2003 rok – „Byczek Fernando” Munro Leafa w reżyserii Ireny Jun
2003 rok – „Jak Matołusz poszedł szukać olbrzyma” Tankreda Dorsta i Ursuli Ehler w reżyserii Krystiana Kobyłki
2004 rok – „Bestia i Piękna” Stanisława Grochowiaka w reżyserii Aleksandra Maksymiaka
2004 rok – „I odsłoniłam noc” Hansa Christiana Andersena w reżyserii Krystiana Kobyłki
2005 rok – „Kopciuszek” na podstawie baśni Charlesa Perrault i braci Grimm w reżyserii Petra Nosálka
2005 rok – „Mr Scrooge” Karola Dickensa w reżyserii Mariána Pecki
2007 rok – „Ondyna”a Jean Giraudoux w reżyserii Mariána Pecki
2007 rok – „Amelka, Bóbr i Król na dachu” Tankreda Dorsta i Ursuli Ehler w reżyserii Jacka Malinowskiego
2007 rok – „Drums – 4 dance/s/” Krystiana Kobyłki, Marioli Ordak – Świątkiewicz, Łukasza Schmidta w reżyserii Krystiana Kobyłki, Marioli Ordak – Świątkiewicz
2008 rok – „Pinokio” Marty Guśniowskiej w reżyserii Ewy Piotrowskiej
2008 rok – „Zwierzęta Doktora Dolittle” autorstwa i w reżyserii Jerzego Bielunasa
2009 rok – „Guliwer” Jonathana Swifta w reżyserii Aleksieja Leliawskiego
2009 rok – „Baśń o Grającym Imbryku” Marty Guśniowskiej w reżyserii Petra Nosálka
2010 rok – „Tygrys Pietrek” Hanny Januszewskiej w reżyserii Krystiana Kobyłki
2010 rok – „Śpiąca królewna” autorstwa i w reżyserii Aleksandra Maksymiaka
2011 rok – „Nie płacz, Anno” Juliusa Meinholma w reżyserii Mariána Pecki
2011 rok – „Królewna Śnieżka” Marty Guśniowskiej w reżyserii Petra Nosálka
2011 rok – „Konik Garbusek” Piotra Jerszowa w reżyserii Aleksandra Maksymiaka
2012 rok – „O wampirze W.” Marty Guśniowskiej w reżyserii Petra Nosálka
2012 rok – „Ropuszy dwór” Kennetha Grahame’a w reżyserii Petra Nosálka
2013 rok – „Światełko” Maliny Prześlugi w reżyserii Mariána Pecki
2013 rok – „W 80 dni dookoła świata po stu latach” autorstwa i w reżyserii Jerzego Bielunasa
2013 rok – „Szanowny Pan Chrabollini i inne dziwadła” autorstwa i w reżyserii Mariána Pecki
2014 rok – „35 maja” Ericha Kästnera w reżyserii Pawła Aignera
2014 rok – „Liściki na wiatr” Toona Tellegena w reżyserii Piotra Cieplaka
2015 rok – „Szewczyk Dratewka” Marii Kownackiej w reżyserii Aleksandra Maksymiaka
2015 rok – „Wystarczy zasnąć, aby się przebudzić” Joanny Grabowieckiej i Dagny Ślepowrońskiej w reżyserii Joanny Grabowieckiej
2016 rok – „Smacznego, proszę wilka...” Marty Guśniowskiej w reżyserii Mariána Pecki
2016 rok – „Mała Mysz i Słoń do pary” Marty Guśniowskiej w reżyserii Agaty Kucińskiej
2017 rok – „Szelmostwa Skapena” Molière’a w reżyserii Pawła Aignera
2017 rok – „Akademia Pana Kleksa” Jana Brzechwy w reżyserii Jacka Gębury
2018 rok – „Marvin” Marty Guśniowskiej w reżyserii Pawła Aignera
2018 rok – „Zraniony jeleń” autorstwa i w reżyserii Joana Baixasa
2019 rok – „Zorro” autorstwa i w reżyserii w reżyserii Pawła Aignera
2019 rok – „Tygrys Pietrek” Hanny Januszewskiej w reżyserii Krystiana Kobyłki
2020 rok – „Wielkie mi Coś” autorstwa i w reżyserii Marty Guśniowskiej
2021 rok – „Balladyna” Juliusza Słowackiego w reżyserii Konrada Dworakowskiego
2022 rok – „Królowa Śniegu” Hansa Christiana Andersena w adaptacji Beniamina M. Bukowskiego w reżyserii Tomasza Kaczorowskiego
2023 rok – „Brzechwatorium” Jana Brzechwy w reżyserii Mariána Pecko
2024 rok – „Pingwiń” Marty Guśniowskiej w reżyserii Marioli Ordak-Świątkiewicz