wydarzenia

25 lat Pracy Artystycznej - Jubileusz Agnieszki Zyskowskiej-Biskup

Agnieszka Zyskowska-Biskup - absolwentka Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku. Aktorka Opolskiego Teatru Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki. W sobotę 20 kwietnia 2024, oficjalnie obchodzić będzie swój Jubileusz - 25 lat Pracy Artystycznej.

Agnieszka Zyskowska – Biskup, zawodowo związana jest ze sztuką teatralną już od ponad 25. lat. Zadebiutowała w Opolskim Teatrze Lalki i Aktora w spektaklu „Jaś i Małgosia” Jana Brzechwy w reżyserii Janusza  Ryla-Krystianowskiego. Było to w roku 1997. Niedługo potem, rozstała się z teatrem, gdyż jak twierdzi: „poszukiwała swojego miejsca w życiu i na świecie”. Szczęśliwie, tym miejscem okazał się teatr w Opolu i ludzie, którzy go tworzą. I dzięki temu, kolejne lata działania naszego Teatru, wypełnione dziesiątkami premier, obfitują w wiele pięknych i niezapomnianych ról naszej Jubilatki. Ról nagradzanych przez środowisko lalkarskie, a także docenianych przez publiczność.

Agnieszka Zyskowska – Biskup ma w swoim dorobku udział w blisko 50. premierach, w których stworzyła wiele niesamowitych kreacji aktorskich, jak np.: zachwycającą tytułową rolę „Ondyny”, za którą otrzymała Złotą Maskę, poruszającą rolę Matki w „Balladynie”, czy niezwykle zabawną i błyskotliwą postać Hieny w spektaklu „Wielkie mi Coś”. Widzowie młodsi wielokrotnie oklaskiwali spektakle z jej udziałem, w których rozbawiała publiczność, dając upust swoim komediowym umiejętnościom („Mała Mysz i Słoń do pary” czy „Szanowny Pan Chrabollini i inne dziwadła”). Dorosła publiczność podążała za niezwykłymi postaciami, które obdarowywała swoją wrażliwością („Zraniony jeleń”) czy ekspresją („Nie płacz, Anno”).

W tych prawie 50. tytułach znajdziemy mnóstwo rozmaitych postaci, w tym: Królewny, Milady czy Hrabianki; Zwierciadła i Poduszki; Córki, Matki i Babci; Zerbinety i Kolombiny; Papugi, Tygrysa, Muchy, Wilka i wreszcie Pingwinia z najnowszej, premierowej realizacji. Grała w spektaklu „...i odsłoniłam noc”, który premierę miał w Teatrze La MaMa w Nowym Jorku oraz w spektaklu „DRUMS – 4 dance/s/”, który prezentowany był w m.in. Kairze, Jerozolimie, Dijon, Šibeniku, Sofii, Dordrechcie i Ostrawie. „Światełko”, w którym zagrała niezwykle przejmującą rolę, grane było w kilkunastu miejscowościach Polski w ramach ogólnopolskiego programu grantowego TEATR POLSKA. Spektakl „Balladyna” z jej udziałem zdobył Grand Prix 46. Opolskich Konfrontacji Teatralnych, „Liściki na wiatr” otrzymały Złotą Maskę w kategorii Spektakl Roku, a wspominane już przedstawienie „DRUMS-4 dance/s/” otrzymało Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Bańskiej Bystrzycy na Słowacji. W roku 2023 została Laureatką Nagrody Marszałka Województwa Opolskiego Andrzeja Buły przyznawanej na Gali Ludzi Kultury dla Animatorów i Twórców Kultury.

Agnieszka jest osobą niezwykle kreatywną. Jest autorką koncepcji i realizatorką warsztatów „Bajkowe mole” dofinansowanych w ramach stypendium, które otrzymała od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Dwukrotnie otrzymała także stypendium Marszałka Województwa Opolskiego na realizację cykli warsztatów „Zdemaskowane emocje” i „Czekanie to sztuka”. Od lat prowadzi w OTLiA zajęcia, lekcje teatralne i warsztaty edukacyjne dla dzieci i młodzieży, które najczęściej skupiają się na temacie teatru cieni, który jest jej szczególnie bliski. Jej otwartość i komunikatywność przekłada się na bardzo dobre relacje z dziećmi i młodzieżą, z którymi prowadzi zajęcia. Nie jest jej obca działalność społeczna, bo autorskie warsztaty prowadziła także dla Podopiecznych Domu Dziecka czy Rodzin skupionych wokół Domowego Hospicjum dla Dzieci w Opolu. Jest również autorką edukacyjnego cyklu filmowego „Hiena z Big Bena”, w którym animowana przez nią postać Hieny, komentuje rzeczywistość, bawi dowcipami, wspomina historie i anegdoty teatralne, a także edukuje i przybliża piękną sztukę teatru cieni.

Agnieszka Zyskowska-Biskup to niezwykle utalentowana aktorka, wrażliwa dusza i kreatywna twórczyni. Istnieje w każdym spektaklu - niezależnie od tego, czy gra rolę tytułową czy epizodyczną – daje się zapamiętać widzom dzięki swojej wyjątkowej osobowości scenicznej. Jej aktorski talent to pełny wachlarz emocji, a jej aktorskie kreacje tworzone są z pasją i zaangażowaniem. Na scenie potrafi wzruszyć, rozbawić i zaintrygować.

Mimo tak pokaźnego dorobku artystycznego, dużych osiągnięć, zdobytych nagród i rozległej działalności edukacyjnej, Agnieszka Zyskowska-Biskup wciąż tworzy kolejne, pasjonujące role w nowych produkcjach teatralnych i nadal opracowuje koncepcje działań artystycznych i edukacyjnych.

 
Nagrody i osiągnięcia:

·       2003 - Nagroda Sekcji Teatrów Lalkowych Związku Artystów Scen Polskich za animację chłopca w spektaklu „Biały statek” na XXI Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Lalek w Opolu

·       2004 - premiera sztuki „...i odsłoniłam noc” reż. Krystian Kobyłka w Teatrze La MaMa w Nowym Jorku

·       2007 - Nagroda Artystyczna Marszałka Województwa Opolskiego „ZŁOTA MASKA” za tytułową rolę w spektaklu „ONDYNA” reż. Marián Pecko 

·       2008 - Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Bańskiej Bystrzycy dla spektaklu „DRUMS-4 dance/s/” reż. Krystian Kobyłka, Mariola Ordak- Świątkiewicz

·       2008 - Nagroda zespołowa aktorska w przedstawieniu „DRUMS-4 dance/s/” na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Kairze

·       2013 - udział Opolskiego Teatru Lalki i Aktora z przedstawieniem „Światełko” w ogólnopolskim programie TEATR POLSKA

·       2015 - Nagroda Artystyczna Marszałka Województwa Opolskiego „ZŁOTA MASKA” w kategorii SPEKTAKL ROKU dla przedstawienia „Liściki na wiatr” reż. Piotr Cieplak

·       2022 - stypendium twórcze Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie TEATR na realizację cyklu warsztatów „Bajkowe mole” poświęconych twórczości I. Krasickiego i ich przedstawieniu za pomocą teatru cieni

·       2022 – Nagroda Główna im. Wojciecha Bogusławskiego oraz Zespołowa Nagroda Aktorska na 46. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych / „Klasyka Żywa” dla spektaklu „Balladyna” reż. Konrad Dworakowski (rola: Matka) 

·       2022 - stypendium „Marszałkowskie Talenty” przyznawane przez Marszałka Województwa Opolskiego Andrzeja Bułę na realizację cyklu warsztatów „Zdemaskowane emocje”

·       2023 - stypendium „Marszałkowskie Talenty” przyznawane przez Marszałka Województwa Opolskiego Andrzeja Bułę na realizację cyklu warsztatów „Czekanie to sztuka”

·       2023 – Nagroda Marszałka Województwa Opolskiego Andrzeja Buły przyznawana podczas Gali Ludzi Kultury dla Animatorów i Twórców Kultury.



Premiery:

1997 rok – „Jaś i Małgosia” Jana Brzechwy w reżyserii Janusza  Ryla-Krystianowskiego
1998 rok – „Kot w butach” Jana Brzechwy w reżyserii Zbigniewa Lisowskiego
1998 rok – „La Kukaracza”  Żywii Karasińskiej - Fluks w reżyserii Krystiana Kobyłki
2000 rok – „Trzej muszkieterowie” Aleksandra Dumas w reżyserii Petra Nosálka
2000 rok – „O diabełku Widełku” wg Pierre’a Gripariego w reżyserii Lecha Chojnackiego
2001 rok – „Czy mogę stworzyć świat?” Pierre’a Gripariego w reżyserii Krystiana Kobyłki
2002 rok – „Pchła Szachrajka” Jana Brzechwy w reżyserii Krystiana Kobyłki
2002 rok – „Biały statek” Czingiza Ajtmatowa w reżyserii Aleksieja Leliawskiego
2003 rok – „Byczek Fernando” Munro Leafa w reżyserii Ireny Jun
2003 rok – „Jak Matołusz poszedł szukać olbrzyma” Tankreda Dorsta i Ursuli Ehler w reżyserii Krystiana Kobyłki
2004 rok – „Bestia i Piękna” Stanisława Grochowiaka w reżyserii Aleksandra Maksymiaka
2004 rok – „I odsłoniłam noc” Hansa Christiana Andersena w reżyserii Krystiana Kobyłki
2005 rok – „Kopciuszek” na podstawie baśni Charlesa Perrault i braci Grimm w reżyserii Petra Nosálka
2005 rok – „Mr Scrooge” Karola Dickensa w reżyserii Mariána Pecki
2007 rok – „Ondyna”a Jean Giraudoux w reżyserii Mariána Pecki
2007 rok – „Amelka, Bóbr i Król na dachu” Tankreda Dorsta i Ursuli Ehler w reżyserii Jacka Malinowskiego
2007 rok – „Drums – 4 dance/s/” Krystiana Kobyłki, Marioli Ordak – Świątkiewicz, Łukasza Schmidta w reżyserii Krystiana Kobyłki, Marioli Ordak – Świątkiewicz
2008 rok – „Pinokio” Marty Guśniowskiej w reżyserii Ewy Piotrowskiej
2008 rok – „Zwierzęta Doktora Dolittle” autorstwa i w reżyserii Jerzego Bielunasa
2009 rok – „Guliwer” Jonathana Swifta w reżyserii Aleksieja Leliawskiego
2009 rok – „Baśń o Grającym Imbryku” Marty Guśniowskiej w reżyserii Petra Nosálka
2010 rok – „Tygrys Pietrek” Hanny Januszewskiej w reżyserii Krystiana Kobyłki
2010 rok – „Śpiąca królewna” autorstwa i w reżyserii Aleksandra Maksymiaka
2011 rok – „Nie płacz, Anno” Juliusa Meinholma w reżyserii Mariána Pecki
2011 rok – „Królewna Śnieżka” Marty Guśniowskiej w reżyserii Petra Nosálka
2011 rok – „Konik Garbusek” Piotra Jerszowa w reżyserii Aleksandra Maksymiaka
2012 rok – „O wampirze W.” Marty Guśniowskiej w reżyserii Petra Nosálka
2012 rok – „Ropuszy dwór” Kennetha Grahame’a w reżyserii Petra Nosálka
2013 rok – „Światełko” Maliny Prześlugi w reżyserii Mariána Pecki
2013 rok – „W 80 dni dookoła świata po stu latach” autorstwa i w reżyserii Jerzego Bielunasa
2013 rok – „Szanowny Pan Chrabollini i inne dziwadła” autorstwa i w reżyserii Mariána Pecki
2014 rok – „35 maja” Ericha Kästnera w reżyserii Pawła Aignera
2014 rok – „Liściki na wiatr” Toona Tellegena w reżyserii Piotra Cieplaka
2015 rok – „Szewczyk Dratewka” Marii Kownackiej w reżyserii Aleksandra Maksymiaka
2015 rok – „Wystarczy zasnąć, aby się przebudzić” Joanny Grabowieckiej i Dagny Ślepowrońskiej w reżyserii Joanny Grabowieckiej
2016 rok – „Smacznego, proszę wilka...” Marty Guśniowskiej w reżyserii  Mariána Pecki
2016 rok – „Mała Mysz i Słoń do pary” Marty Guśniowskiej w reżyserii Agaty Kucińskiej
2017 rok – „Szelmostwa Skapena” Molière’a w reżyserii Pawła Aignera
2017 rok – „Akademia Pana Kleksa” Jana Brzechwy w reżyserii Jacka Gębury
2018 rok – „Marvin” Marty Guśniowskiej w reżyserii Pawła Aignera
2018 rok – „Zraniony jeleń” autorstwa i w reżyserii Joana Baixasa
2019 rok – „Zorro” autorstwa i w reżyserii w reżyserii Pawła Aignera
2019 rok – „Tygrys Pietrek” Hanny Januszewskiej w reżyserii Krystiana Kobyłki
2020 rok – „Wielkie mi Coś” autorstwa i w reżyserii Marty Guśniowskiej
2021 rok – „Balladyna” Juliusza Słowackiego w reżyserii Konrada Dworakowskiego
2022 rok – „Królowa Śniegu” Hansa Christiana Andersena w adaptacji Beniamina M. Bukowskiego w reżyserii Tomasza Kaczorowskiego
2023 rok – „Brzechwatorium” Jana Brzechwy w reżyserii Mariána Pecko
2024 rok – „Pingwiń” Marty Guśniowskiej w reżyserii Marioli Ordak-Świątkiewicz
Agnieszka Zyskowska-Biskup, zdjęcie portretowe w wersji kolorowej. Półdługie blond włosy, twarz pogodna, lekko uśmiechnięta.

Pierwszy raz w teatrze?

  • Rezerwacji można dokonać mailowo lub telefonicznie w Biurze Obsługi Widzów. Telefonicznie pod nr 774543796 lub 774079056. Mailowo na adres bow@teatrlalki.opole.pl. Rezerwacje dokonywane drogą mailową, ważne są dopiero po otrzymaniu maila z potwierdzeniem. Zarezerwowane bilety należy wykupić w kasie biletowej, najpóźniej w dniu spektaklu na 45 min przed jego rozpoczęciem.

  • Budynek Teatru mieści się przy ulicy Kośnego 2a, nieopodal Galerii Handlowej Solaris, przy której znajdują się przystanki autobusowe: nr 290 Plac Kopernika – Uniwersytet oraz nr 287 Plac Kopernika – Sienkiewicza. W okolicy Teatru nie ma bezpłatnego parkingu. Najbliższe parkingi płatne znajdują się na ulicy Kośnego, Grunwaldzkiej i na Placu Teatralnym, a także w Galerii Handlowej Solaris.

  • Teatr posiada trzy sceny, na których odbywają się przedstawienia. Są to: Duża Scena, Mała Scena i Scena na Piętrze. Duża Scena i Scena na Piętrze znajdują się w budynku głównym Teatru. Wejście na Małą Scenę znajduje się w podwórku Teatru. Na każdym bilecie wstępu, przy tytule spektaklu znajduje się oznaczenie, na której scenie jest prezentowany spektakl. Zawsze też możesz zapytać o drogę w kasie Teatru ;)
  • Absolutnie nie. Używanie telefonu podczas spektaklu, przeszkadzałoby innym widzom i aktorom na scenie. Dlatego przed wejściem na widownię upewnij się, że dźwięk w telefonie jest wyłączony. W czasie spektaklu nie scrolluj ekranu, ani nie rób zdjęć – światło telefonu przeszkadza tak samo, jak rozmowa!
  • Bilet zakupiony stacjonarnie w kasie biletowej można zwrócić na podstawie paragonu najpóźniej na jeden dzień przed spektaklem. Bilety zakupione on-line nie podlegają zwrotowi. Jeżeli spektakl zostanie odwołany z winy Teatru (np. z powodu choroby aktora), każdemu widzowi przysługuje zwrot.

  • Bilet można kupić internetowo lub stacjonarnie. Zakup biletu on-line możliwy jest za pośrednictwem naszej strony sprzedażowej www.bilety.teatrlalki.opole.pl. Po dokonaniu transakcji, otrzymasz potwierdzenie na wskazany adres mailowy. Potwierdzenie nie jest biletem wstępu. Bilet otrzymasz w kasie biletowej, po który należy się zgłosić przed rozpoczęciem spektaklu. Przy odbiorze wystarczy podać nazwisko, na jakie została dokonana transakcja. Stacjonarnie, bilety można zakupić w kasie biletowej płacąc gotówką lub kartą płatniczą.
  • Niestety nie. Po rozpoczęciu przedstawienia nie ma możliwości wejścia na widownię. Widzowie spóźnieni nie zostaną wpuszczeni na widownię i nie przysługuje im zwrot za bilety.
  • W większości spektakli tak. Wówczas miejsca, które należy zająć, są wskazane na Twoim bilecie. Jeśli zaś na bilecie znajduje się dopisek „miejsca nienumerowane”, nasza bileterka wskaże miejsce, które należy zająć.
  • Nie. W trakcie spektaklu, takie zachowanie przeszkadzałoby widzom i aktorom. W Teatrze nie ma także żadnej kawiarni ani punktu gastronomicznego.
  • Tak. Budynek Teatru wyposażony jest w materiały pomocnicze takie jak: plany tyflograficzne, tabliczki dotykowe, dotykowo-dźwiękowe płytki podłogowe czy pętlę indukcyjno-stanowiskową zaistalowaną przy kasie biletowej. W obrębie scen i widowni nie istnieją bariery architektoniczne, które uniemożliwiały uczestnictwo w ofercie osobom z niepełnosprawnościami. Budynek wyposażony jest w windę. Widownia Dużej Sceny posiada miejsca przeznaczone dla wózków (specjalne „luki” w rzędach widowni). Widownia Małej Sceny posiada ruchowy rząd „0” umożliwiający wymianę fotela na wózek. Widownia Sceny na Piętrze ma formułę zmienną, która pozwala na dostosowanie jej każdorazowo do konkretnego wydarzenia. Na terenie Teatru nie istnieją przeszkody w infrastrukturze, w postaci np. krawężników czy stromych zjazdów/ podjazdów. Dodatkowo, Duża Scena posiada pętlę induktofoniczną. Osoby z niepełnosprawnościami mają możliwość uczestnictwa w ofercie z psem asystującym.