Lekcje teatralne

Lekcje teatralne to oferta działań prowadzonych przez aktorów i aktorki naszego Teatru, przygotowana z myślą o grupach przedszkolnych i szkolnych. Różnorodność tematów, przy jednoczesnym dostosowaniu ich do grup wiekowych (starsze przedszkolaki, szkoły podstawowe – kl. I-III i kl. IV-VIII, szkoły średnie) oraz aktorzy teatru w roli prowadzących, dają gwarancję interesującego i profesjonalnie przygotowanego 45-minutowego spotkania. Lekcje odbywają po drugim porannym przedstawieniu, i choć nazwa wskazuje głównie na ich edukacyjny charakter, to także czas zabawy i odkrywania nowych środków wyrazu jakie daje teatr!

Poniżej przedstawiamy wszystkie znajdujące się w ofercie lekcje teatralne. Zajęcia mają charakter aktywizujący dzieci i młodzież do wspólnego i czynnego działania.

Szczegółowe informacje i rezerwacja terminów:

Biuro Obsługi Widzów 
tel. 77 454 37 96 lub 77 407 90 56 
e-mail: bow@eatrlalki.opole.pl

Lekcje teatralne

Dykcja – sprawnie i poprawnie

Jak mówić tak, żeby nas słuchano? Mowa jest jednym ze sposobów wyrażania naszych myśli, uczuć oraz środkiem komunikowania się między ludźmi, a jej wyrazistość czyni z języka sprawne narzędzie porozumiewania się i wzbogaca wypowiedź o dodatkowe walory estetyczne. Dlatego powinniśmy dbać o nią szczególnie dążąc do jej czystości, sprawności i perfekcji. Głównym celem spotkania jest uwrażliwienie dzieci i młodzieży na poprawność językową.

W czasie spotkania uczestnicy:
• zapoznają się z budową aparatu mowy
• dowiedzą się jak powstaje dźwięk
• uzyskają wiedzę jakie narządy mowy odpowiadają za poprawną artykulację
• poznają w sposób praktyczny proste, podstawowe ćwiczenia odpowiadające za poprawną dykcję i poprawne mówienie.

Lekcja dostosowana do różnych grup wiekowych.

Narodziny lalki

Czym jest lalka teatralna? Jakie są jej rodzaje? Na te i inne pytania postarają się znaleźć odpowiedź uczestnicy spotkania wraz z prowadzącymi aktorami lalkarzami.

W czasie spotkania uczestnicy:
• dowiedzą się jakie są źródła teatru lalek
• poznają różne rodzaje lalek teatralnych: kukła, pacynka, jawajka, marionetka
• pod kierunkiem aktorów lalkarzy sami spróbują trudnej sztuki animacji
• zostaną zachęceni do stworzenia szkolnych amatorskich teatrów lalek.

Lekcja dostosowana do różnych grup wiekowych.

Teatr przedmiotu

Czy przedmiot może stać się bohaterem przedstawienia? Czy może wyrażać emocje? Okazuje się, że tak! Lekcja poświęcona temu tematowi zwraca uwagę na to jak ważną funkcję w teatrze pełni przedmiot i rekwizyt teatralny.

W czasie spotkania uczestnicy:
• poznają motoryczno-fizyczne cechy przedmiotu
• spróbują animować (ożywiać, nadawać cechy ludzkie) różne przedmioty
• stworzą krótkie etiudy z wykorzystaniem właściwości przedmiotu.

Lekcja dostosowana do różnych grup wiekowych.

Teatr cieni

Czy za pomocą cieni można opowiedzieć historię? Czy cień to też bohater przedstawienia? Celem lekcji teatralnej jest zapoznanie uczestników z jedną z najstarszych, najprostszych i najbardziej efektownych plastycznie form teatralnych.

W czasie spotkania uczestnicy:
• zapoznają się z genezą i historią teatru cieni
• dowiedzą się jak stworzyć teatr cieni i jak funkcjonuje ten rodzaj teatru
• odkryją zasady konstrukcji lalek cieniowych
• poznają zasady obowiązujące w tej formie teatralnej
• uświadomią sobie, w jaki sposób można wykorzystać plastykę tego teatru do zabawy, działań teatralnych i zajęć szkolnych
• spróbują sami stworzyć proste etiudy – obrazy cieniowe.
• nauczą się tworzyć proste cienie z dłoni i własnej sylwetki.

Lekcja dostosowana do różnych grup wiekowych.

Duże role na małej scenie

Czym jest teatr? Jakie są cechy dobrego aktora? Co to jest interpretacja? Na te i inne pytania odpowiedzi poszukiwać będą wspólnie uczestnicy i prowadzący zajęcia. Celem lekcji jest pobudzenie artystycznej wyobraźni dziecka pokazanie możliwości twórczego spędzenia czasu. Przez zabawę w teatr uczymy jak pracować w zespole, jak radzić sobie ze stresem, z nieśmiałością, jak zaspakajać drzemiącą w każdym dziecku potrzebę publicznej prezentacji i potrzebę sukcesu.

W czasie spotkania uczestnicy:
• poznają cechy dobrego recytatora (przykłady wspólnych zabaw i ćwiczeń
recytatorskich)
• omówią i spróbują zinterpretować wybrany wiersz
• poznają i omówią elementy widowisk (tekst, scenografia, muzyka, światło, reżyser, aktor)
• poznają cechy teatru lalek, rodzaje lalek itd.
• zbudują najprostsze lalki (z różnych przedmiotów użytku codziennego np. marionetka z ręcznika, pacynka z rękawiczki itd.)
• zbudują najprostszą scenografię.

Lekcja teatralna dostosowana do dzieci w wieku od 6 lat.

Tajemnice scenografii

Czym jest scenografia w teatrze? Na czym polega praca scenografa? Lekcja skupia się na omówieniu projektów teatralnych - sposobów i zasad projektowania kostiumów, lalek, masek oraz na aranżowaniu przestrzeni scenicznej. Następnie uczestnicy zajęć poznają drogę od projektu do jego wykonania, a także omówią budowę, materiały, możliwości konstrukcyjne powstałej lalki, maski, kostiumu. Celem zajęć jest zapoznanie dzieci z zasadami pracy scenografa oraz rozwijanie ich wrażliwości estetycznej.

W czasie spotkania uczestnicy:
• poznają zasady projektowania i tworzenia lalek, kostiumów, scenografii
• omówią kostiumy z epoki: jakie są ich cechy charakterystyczne, jaki wpływ ma kostium na sposób gry aktorskiej?
• spróbują wykreować postać sceniczną z prostych tkanin i części garderoby
• wykonają proste zadania aktorskie w wykreowanym kostiumie.

Lekcja dostosowana do różnych grup wiekowych.

Maska teatralna

Czym jest maska? Skąd pochodzi? Jak pojawiła się w teatrze? Jak doszło do tego, że stała się symbolem teatru w ogóle? Na te i inne pytania odpowiada lekcja poświęcona zagadnieniu maski teatralnej i pantomimy. Celem spotkania jest zapoznanie dzieci i młodzieży z krótką historią maski, podstawami pantomimy oraz zaproszenie do próby wykreowania postaci maskowej.

W czasie spotkania uczestnicy:
• spróbują wyrazić swoje emocje bez używania słów
• zapoznają się z podstawowymi zasadami pantomimy
• poznają różne rodzaje masek teatralnych
• poznają tajniki techniki gry aktorskiej w masce
• stworzą krótką etiudę maskową.

Lekcja dostosowana do różnych grup wiekowych.

Świat pacynek

Teatr lalkowy to duży „kufer skarbów”, w którym znajdują się rozmaite lalki teatralne. Kiedy włożyć doń rękę, to na co natkniemy się najczęściej? Na pacynkę! Tyle ma rodzajów i odmian.

W czasie spotkania uczestnicy:
• poznają różne rodzaje pacynek: pacynkę klasyczną, tę z komedii dell’arte, pyskówkę, muppeta, pacynkę estradową i inne
• poznają budowę pacynki
• spróbują swoich sił w animacji (ożywieniu) pacynki
• stworzą krótką scenkę z wykorzystaniem lalki.

Lekcja dostosowana do różnych grup wiekowych.

Teatralna ścieżka dźwiękowa

Co poza grą aktorską, tekstem, inscenizacją i scenografią odgrywa istotną rolę w
widowisku teatralnym? Muzyka. Choć często towarzyszy nam przez cały czas trwania spektaklu, to skupieni na tym co widzimy, nie do końca koncentrujemy się na tym, co słyszymy. Tymczasem każdy dźwięk na scenie, wydany przy pomocy instrumentu, ludzkiego głosu bądź innych przedmiotów, jest impulsem i komunikatem pobudzającym naszą wyobraźnię, myśli i emocje. Lekcja poświęcona jest muzyce teatralnej – jej znaczeniu dla widowiska, sposobach tworzenia zarówno w studio jak i na żywo, pracy aktora nad muzyką (zwłaszcza nad
utworami śpiewanymi).

W czasie spotkania uczestnicy:
• zapoznają się z procesem tworzenia muzyki do spektaklu teatralnego
• są aktywnie włączani do współtworzenia muzyki scenicznej na prostych, wspólnie
wykonanych instrumentach
• wraz z prowadzącym improwizują etiudy, wydobywają dźwięki, odgłosy i tworzą efekty muzyczne.

Lekcja dostosowana do różnych grup wiekowych.

Papierowe opowieści

"Papierowe opowieści" to lekcja, która opiera się o przedstawieniu "Prastare opowieści” w reż. Honoraty Mierzejewskiej-Mikoszy. Spotkanie z dziećmi ma na celu głębsze wniknięcie do teatralnego świata Papieru. Jeszcze raz zobaczą i poznają budowę papierowych postaci z przedstawienia.

W czasie spotkania uczestnicy:
• dowiedzą się, jak można wykorzystać papier w teatrze
• co można z niego zrobić (elementy dekoracji, lalki, lalki planszowe, butaforę do zrobienia np. głowy kukły, a nawet kostiumy)
• stworzą własnoręcznie lalki z kartek papieru
• zaanimują prawdziwą lalkę teatralną
• przypomną sobie jakie główne typy lalek występują na scenie w teatrze
• poznają krótką historię języka migowego
• nauczą się kilku zdań w języku migowym.

Lekcja dostosowana do różnych grup wiekowych.

Scenariusz - stwórz własną historię!

Dawno, dawno temu… A może nie tak dawno? A może tu i teraz? Spotkanie „Scenariusz - stwórz własną historię!” poświęcone jest budowaniu opowieści scenicznej nie tylko w oparciu o słowo, ale także o ruch, dźwięk i plastykę. Wspólnie z prowadzącym uczestnicy zajęć zapoznają się z podstawowymi elementami świata przedstawionego w widowisku teatralnym, a następnie spróbują skonstruować własnych bohaterów, by na koniec przygotować krótkie etiudy sceniczne.

W czasie spotkania uczestnicy:
• zapoznają się z elementami scenariusza teatralnego
• poznają albo przypomną sobie podstawowe rodzaje bohaterów literackich
• poznają podstawy improwizacji teatralnej
• stworzą własnych bohaterów
• przygotują krótkie etiudy ruchowe z wykorzystaniem prostych dialogów
• wymienią się pomysłami na to jak mogą potoczyć się dalsze losy stworzonych przez nich bohaterów.

Lekcja dostosowana do różnych grup wiekowych.

Aktor na widelcu – tajemnice teatru

Lekcja teatralna dedykowana wszystkim (dużym i małym), którzy chcą poznać teatr tak dobrze, jak zna go ktoś, kto spędza w nim bardzo dużo czasu. O kim mowa? O aktorze! A właściwie aktorce! O czym będzie? O tym czym w ogóle jest teatr i po co tam przychodzimy. Jak należy się w nim zachować? O tym jak pracuje aktor - prawdziwy czarodziej emocji. O tym gdzie śpią lalki teatralne. Co jest „tam”, gdzie widz nie zagląda? O trudnych teatralnych zwrotach (sufler, premiera, afisz, recenzja). O wielu prawdziwych sekretach… I o tym… Co Pan Widelec robi w teatrze?

W czasie spotkania uczestnicy:
• poszerzą wiedzę o teatrze
• przygotują się do odbioru sztuk teatralnych
• poznają savoir vivre teatru
• przyswoją wybrane pojęcia teatralne
• poznają rolę przedmiotu w teatrze (ożywienie, animacja, uosobienie).

Lekcja dostosowana do różnych grup wiekowych.

Marionetka

Czym różni się marionetka od innych technik lalkowych? Na czym polega jej wyjątkowość? Odpowiedzi na powyższe pytania poszukamy w trakcie szczególnego warsztatu, który poświęcony jest magicznej lalce na sznurkach czyli właśnie marionetce!

W czasie spotkania uczestnicy:
• poznają historię powstania marionetki
• dowiedzą się jak działa ta niezwykła lalka i w jaki sposób wyraża emocje
• sami spróbują trudnej sztuki animacji pod czujnym okiem prowadzących.

Lekcja dostosowana do różnych grup wiekowych.

Teatralna mapa emocji

Czym są emocje? Jaką rolę pełnią w pracy aktora? Jak świadomie używać ich na scenie? Założeniem lekcji jest praca na emocjach, nabycie umiejętności rozpoznawania ich, posługiwania się nimi na scenie.

W czasie zajęć uczestnicy:
• będą mieli możliwość rozwinięcia swojej wrażliwości, ekspresji, zdolności
interpretacyjnych i wyobraźni
• będą pracować nad swoją koncentracją
• rozwiną świadomość swojego ciała, głosu i emocjonalności
• poznają narzędzia za pomocą których mogą przekazywać swoje emocje (podstawowe nośniki emocji w teatrze: mimika, gesty, głos).

Lekcja dostosowana do różnych grup wiekowych

Teatralne lekcje jasełkowe

Gdzie powstała pierwsza szopka bożonarodzeniowa? Jakich lalek użyto do jej
przedstawienia? Czym jest jasło? Na te i inne pytania szukać odpowiedzi będą
prowadzący zajęcia wraz z ich uczestnikami. Teatralne lekcje jasełkowe to niezwykłe spotkania z tradycjami bożonarodzeniowymi.

W czasie zajęć uczestnicy:
• poznają szopkowe korzenie teatru lalek
• poznają i przypomną sobie piękne historie związane z Bożym Narodzeniem
• zaśpiewają wspólnie z artystami kolędę
• będą miały szansę odegrać sceny znane z tradycyjnego „chodzenia z szopką”.

Lekcja dostosowana do różnych grup wiekowych. Maksymalna liczba uczestników - 30. Teatralne lekcje jasełkowe odbywają się tylko w grudniu, w okresie przedświątecznym.

Elementarne zadania aktorskie

Lekcja ma na celu:

1.       Rozbudzenie artystycznej wyobraźni dziecka.

2.       Ćwiczenie umiejętność pracy w zespole.

3.       Przełamanie nieśmiałości  i zwiększenie poczucia własnej wartości.

4.       Nauka umiejętności radzenia sobie ze stresem oraz poznawanie sposobów na zrelaksowanie ciała i umysłu.

5.       Rozwijanie pamięci logicznej i twórczej wyobraźni.

6.       Nauka umiejętności wyrażania własnych emocji.

7.       Poznawanie przestrzeni scenicznej i jednocześnie umiejętności indywidualnego odnalezienia się w niej podczas zajęć grupowych.

8.       Poznanie sposobów na poprawienie koncentracji i refleksu.

9.       Ciało a budowanie postaci scenicznej – elementy pantonimy.

Charakter lekcji: warsztatowy, ruchowy.

Temat dostosowany do różnych grup wiekowych

Pierwszy raz w teatrze?

  • Rezerwacji można dokonać mailowo lub telefonicznie w Biurze Obsługi Widzów. Telefonicznie pod nr 774543796 lub 774079056. Mailowo na adres bow@teatrlalki.opole.pl. Rezerwacje dokonywane drogą mailową, ważne są dopiero po otrzymaniu maila z potwierdzeniem. Zarezerwowane bilety należy wykupić w kasie biletowej, najpóźniej w dniu spektaklu na 45 min przed jego rozpoczęciem.

  • Budynek Teatru mieści się przy ulicy Kośnego 2a, nieopodal Galerii Handlowej Solaris, przy której znajdują się przystanki autobusowe: nr 290 Plac Kopernika – Uniwersytet oraz nr 287 Plac Kopernika – Sienkiewicza. W okolicy Teatru nie ma bezpłatnego parkingu. Najbliższe parkingi płatne znajdują się na ulicy Kośnego, Grunwaldzkiej i na Placu Teatralnym, a także w Galerii Handlowej Solaris.

  • Teatr posiada trzy sceny, na których odbywają się przedstawienia. Są to: Duża Scena, Mała Scena i Scena na Piętrze. Duża Scena i Scena na Piętrze znajdują się w budynku głównym Teatru. Wejście na Małą Scenę znajduje się w podwórku Teatru. Na każdym bilecie wstępu, przy tytule spektaklu znajduje się oznaczenie, na której scenie jest prezentowany spektakl. Zawsze też możesz zapytać o drogę w kasie Teatru ;)
  • Absolutnie nie. Używanie telefonu podczas spektaklu, przeszkadzałoby innym widzom i aktorom na scenie. Dlatego przed wejściem na widownię upewnij się, że dźwięk w telefonie jest wyłączony. W czasie spektaklu nie scrolluj ekranu, ani nie rób zdjęć – światło telefonu przeszkadza tak samo, jak rozmowa!
  • Bilet zakupiony stacjonarnie w kasie biletowej można zwrócić na podstawie paragonu najpóźniej na jeden dzień przed spektaklem. Bilety zakupione on-line nie podlegają zwrotowi. Jeżeli spektakl zostanie odwołany z winy Teatru (np. z powodu choroby aktora), każdemu widzowi przysługuje zwrot.

  • Bilet można kupić internetowo lub stacjonarnie. Zakup biletu on-line możliwy jest za pośrednictwem naszej strony sprzedażowej www.bilety.teatrlalki.opole.pl. Po dokonaniu transakcji, otrzymasz potwierdzenie na wskazany adres mailowy. Potwierdzenie nie jest biletem wstępu. Bilet otrzymasz w kasie biletowej, po który należy się zgłosić przed rozpoczęciem spektaklu. Przy odbiorze wystarczy podać nazwisko, na jakie została dokonana transakcja. Stacjonarnie, bilety można zakupić w kasie biletowej płacąc gotówką lub kartą płatniczą.
  • Niestety nie. Po rozpoczęciu przedstawienia nie ma możliwości wejścia na widownię. Widzowie spóźnieni nie zostaną wpuszczeni na widownię i nie przysługuje im zwrot za bilety.
  • W większości spektakli tak. Wówczas miejsca, które należy zająć, są wskazane na Twoim bilecie. Jeśli zaś na bilecie znajduje się dopisek „miejsca nienumerowane”, nasza bileterka wskaże miejsce, które należy zająć.
  • Nie. W trakcie spektaklu, takie zachowanie przeszkadzałoby widzom i aktorom. W Teatrze nie ma także żadnej kawiarni ani punktu gastronomicznego.
  • Tak. Budynek Teatru wyposażony jest w materiały pomocnicze takie jak: plany tyflograficzne, tabliczki dotykowe, dotykowo-dźwiękowe płytki podłogowe czy pętlę indukcyjno-stanowiskową zaistalowaną przy kasie biletowej. W obrębie scen i widowni nie istnieją bariery architektoniczne, które uniemożliwiały uczestnictwo w ofercie osobom z niepełnosprawnościami. Budynek wyposażony jest w windę. Widownia Dużej Sceny posiada miejsca przeznaczone dla wózków (specjalne „luki” w rzędach widowni). Widownia Małej Sceny posiada ruchowy rząd „0” umożliwiający wymianę fotela na wózek. Widownia Sceny na Piętrze ma formułę zmienną, która pozwala na dostosowanie jej każdorazowo do konkretnego wydarzenia. Na terenie Teatru nie istnieją przeszkody w infrastrukturze, w postaci np. krawężników czy stromych zjazdów/ podjazdów. Dodatkowo, Duża Scena posiada pętlę induktofoniczną. Osoby z niepełnosprawnościami mają możliwość uczestnictwa w ofercie z psem asystującym.