
Spektakle archiwalne

OPOWIEŚCI O PIESKU I KOTCE
Żyli jak pies z kotem. Tak się mówi, a myśli – źle ze sobą żyli. Ale, czy to prawda? Czy tylko gadanie. No właśnie, czy ktoś z Was poznał kiedyś życie psa z kotem pod jednym dachem? Jeśli poznał, to wie, że psia morda i koci pyszczek mogą się bardzo, ale to bardzo mieć ku sobie. Bo przecież, ile czułości ma w sobie koci mrrruk, a radości – psi mach ogonem. Ile pomysłów rodzi się w pieska łbie i kota główce, żeby znaleźć, dotknąć, powąchać, polizać, zębem zbadać. Albo powędrować, popędzić, wskoczyć. I wcale, ale to wcale nie martwić się. Tylko poznawać, poznawać i cieszyć się, cieszyć się – sobą, światem i życiem.
WIĘCEJ
PSIAKOŚĆ
Czy możecie sobie wyobrazić domowego psa, który znalazł szczęście w dzikim lesie? Myślicie, że to niemożliwe? Fakt – widok psa przywiązanego do drzewa to obraz nieszczęścia, a nawet braku serca. Tyle tylko, że o ludzkim sercu tu mowa. I o człowieku bez duszy.
Ale przecież prawdziwy las absolutnie ma duszę, a wilk wyjący do księżyca bez dwóch zdań chowa w sercu marzenia. A co dopiero młoda Wilczka, która bardzo ale to bardzo chce przeżyć przygodę ze swoich snów.
WIĘCEJ
KONIK GARBUSEK
Do serca przytul Garbuska
Drodzy Widzowie! Zapraszamy Was na starą rosyjską baśń, która urzeka bogactwem wyobraźni. Ujrzycie piękne konie o złotych grzywach i Żar-Ptaka, którego blask rozlewa się jak żywy ogień. O tysiące mil morskich od brzegu spotkacie Cud-dziw-wieloryba, na którym wyrosła wioska i którego przepastne wnętrzności kryją trzydzieści okrętów. Dreszcz grozy wzbudzą w Waszych sercach kotły z wrzącą wodą i kipiącym mlekiem, które czekają na ofiarę albo na śmiałka. Będą to z pewnością obrazy niezwykłe i zdarzenia budzące podziw i zdumienie. Ale nie to jest w naszej baśni najważniejsze. I nie w tym tkwi jej odwieczna mądrość i moralne piękno.

CUDOWNA LAMPA ALADYNA
Droga baśni, droga cudów…
Pożądanie cudowności znaczy ludzkie pragnienia, lęki, tęsknoty. Baśnie i legendy ze wszystkich stron świata, od prawieków poczynając – opowiadają o niezwykłych, tajemnych wydarzeniach, w których potężni czarodzieje, nadludzcy magowie i ich nadprzyrodzone, magiczne moce sprawiają prawdziwe cuda… Niektóre z tych opowieści przekroczyły lokalne, folklorystyczne granice i stały się motywami literackimi obecnymi w „zbiorowej wyobraźni” – także współcześnie. Ogromna siła wyrazu orientalnych, arabskich Baśni z 1001 nocysprawia, że od ich przekładu na języki europejskie (pierwszy przełożył baśnie na język francuski A. Galland 1704-1707; na podstawie jego tłumaczenia powstała wersja polska w 1768) obecne są na różne sposoby w kulturze: w sztuce i literaturze.

NIE PŁACZ, ANNO
Dlaczego Anna płacze?
Życie uczy nas, że przemoc – w różnych postaciach – towarzyszy nam stale. Od wielkich wojen i krwawych rewolucji po domowe, pijackie awantury; od propagandy rasizmu i nienawiści klasowej po oczerniające plotki i wyzwiska; od masowych zbrodni, terroru, ludobójstwa po szkolne bójki – przemoc – jawna i ukryta jest jakąś tragiczną częścią ludzkiego losu. Od początku ludzkiej kultury – od ksiąg Biblii i Iliady przez tragedie Szekspira do współczesnych dramatów, powieści, filmów i widowisk teatralnych – przemoc jest stałym tematem, przedmiotem gorących fascynacji i chłodnych analiz. To, że przemoc jest jedną z postaci zła, w zasadzie wszyscy się zgadzamy. Zgadzając się z tym nie zgadzamy się jednocześnie z przemocą. Ba, protestujemy przeciw przemocy – w minionym czasie „Marsz przeciwko przemocy” przeszedł przez niejedną z ulic naszych miast.

POD-GRZYBEK
Lisy w Niebie…
Czy zwierzątka po śmierci idą do nieba? A może gdzieś indziej, do piekła?! Kto to wie? Na pewno wiedzą to pisarze, poetki i poeci. Wiedział Leśmian (1887-1937) czy Jan Brzechwa (1898-1966). O pośmiertnym losie kotów, kretów czy jeży poetyckie medytacje snuje Jarosław Marek Rymkiewicz…Nad anielską obecnością wokół naszych „braci mniejszych” pochyla się współczesny malarz i teolog Jerzy Nowosielski.

ŚPIĄCA KRÓLEWNA
BABCIA I KRÓLEWNA.
Charles Perrault (1628-1703) napisał pierwszą wersję słynnej – i chyba znanej każdemu – bajki o Śpiącej królewnie. Po nim wielu twórców sięgało po ten wspaniały temat, tworząc swoje własne interpretacje – do najbardziej znanych należą „śpiące królewny” rosyjskiego poety Wasilija Żukowskiego (1783-1852) i polskiego poety oraz scenarzysty, Witolda Zechentera (1904-1978). W naszym, Opolskim Teatrze Lalki i Aktora, Aleksander Maksymiak – znany artysta wrocławski, reżyseruje swoją Śpiącą królewnę, nawiązując oczywiście do opowieści o udanym podstępie obrażonej czarownicy, która magicznym sposobem sprowadziła stuletni sen na piękną i dobrą królewnę.

PIOTRUŚ PAN
Któż nie słyszał o Piotrusiu Panie – szalonym i wiecznie młodym chłopcu, jego przyjaciółce Wendy, Wróżce Dzwoneczku i srogich Piratach ze słynnym kapitanem Hookiem na czele? Przygody Piotrusia od początku bajki Jamesa Matthew Barriego inspirują ludzi sztuki, którzy biorą je na artystyczny warsztat, by cieszyć nimi wszystkie dzieci, i te małe i te duże; a często nawet i te dorosłe… Julia Pawłowska zdecydowała się pokazać przygody Piotrusia Panaw podmorskim, tajemniczym, podwodnym świecie, do którego zabierze nas w reżyserowanym przez siebie przedstawieniu. W przedstawieniu jest dużo ruchu i dużo muzyki rocka i „czadu”, są lalki i gra świateł, ośmiornice, kałamarnice, rekiny… O wizje podwodnego świata zadbała Joanna Jaśko-Sroka, o kostiumy: Zofia de Ines, muzykę skomponował Marcin Mirowski. Przed nami „teatralne nurkowanie” wraz z Piotrusiem Panem!

TYGRYS PIETREK
Czego się boisz, mały?
Strach, lęk – to pierwotne, silne emocje. Towarzyszą człowiekowi od początków jego istnienia; czasem mu służą ostrzegając przed zagrożeniem, a czasem blokują jego działania nadmierną, wynikającą za strachu ostrożnością, która zmienić się może w pospolite tchórzostwo… Pierwotny, dziki świat – królestwo natury – był areną ciągłej walki o przeżycie. Przyroda: zmiany klimatyczne, klęski żywiołowe, niebezpieczne, drapieżne zwierzęta, groźne choroby, głód. Lęk przed obcym, nieznanym… Wszyscy mamy zapisane w genach to ewolucyjne dziedzictwo. Dzieci często doświadczają leków; boją się różnych rzeczy: ciemności, nowych sytuacji, obcych, nieznanych sobie postaci. Rozwój małej osoby i na tym polega, by się ze swoich strachów wyzwolić, przezwyciężyć je.

MIŁOŚĆ DO TRZECH POMARAŃCZY
LUDZIE SIĘ POŚMIAĆ CHCĄ…
Miłość do trzech pomarańczy, której autorem jest włoski dramaturg Carlo Gozzi, w interpretacji Joanny Walter nosi znaczący i wiele mówiący podtytuł: „bajka fantazyjno – sensacyjna”! Zacznijmy jednak od historii…