Uciec od rozpaczy

Życie romantyczne zamknięte w monodramie

Wiek: młodzież i dorośli spektakl
Uciec od rozpaczy

Monodram „Uciec od rozpaczy. Życie romantyczne zamknięte w monodramie” to spektakl oparty na literaturze romantycznej, stworzony przez artystów młodego pokolenia. Jest to próba prześledzenia najciekawszych i najistotniejszych znaczeniowo dla późniejszej kultury motywów występujących w epoce, która na zawsze zapisała się w tożsamości narodowej Polaków. Jednocześnie twórcy stawiają sobie za cel przede wszystkim udowodnienie tezy, iż pomimo bardzo wyraźnych kontekstów historyczno-politycznych można tę literaturę czytać dziś uniwersalnie, poszukując tam nie tylko coraz to nowych nawiązań do sytuacji narodu polskiego w pierwszej połowie XIX wieku, ale przede wszystkim człowieka.

W formie monodramu aktorka przedstawia fragmenty kolejnych dzieł literatury polskiego romantyzmu, wykorzystując do tego warsztat aktora lalkarza jak i nauczyciela polonisty. Przy pomocy teatru formy spróbuje zmierzyć się nie tylko z arcydziełami powszechnie znanymi (jak np.: „Dziady” Adama Mickiewicza, „Kordian” Juliusza Słowackiego, „Nie-Boska Komedia” Zygmunta Krasińskiego etc.), ale postara się także przywołać dzieła zapomniane (jak np.: „Maria” Antoniego Malczewskiego), które pomimo swojej wielkości nie zapisały się w pamięci większości Polaków.

Nie jest to jednak czysta inscenizacja tekstu romantycznego. Pomiędzy kolejnymi fragmentami, aktorka dzieli się będzie z widzami komentarzami historyczno-literackimi, anegdotami z życia autorów oraz ciekawostkami na temat poruszanych tematów. Formuła ta pozwala na nawiązanie z widzem kontaktu i wciągnięcie go w świat wspólnego odkrywania nowych znaczeń zapomnianych już dzieł.

Twórcy tej realizacji liczą na przypomnienie literatury romantycznej dziś i przyjrzenie się jej na nowo z perspektywy młodego człowieka. Głównym odbiorcą przedstawienia jest bowiem młodzież licealna, która z dziewiętnastowieczną literaturą zmagać się musi na co dzień w ramach kanonu lektur. Nowe spojrzenie na trudne z pozoru utwory może zachęcić licealistów do ponownego przyjrzenia się dziełom romantycznym i odkryciu w nich czegoś więcej. Obecność na scenie tylko jednej aktorki nie tylko podkreśla osamotnienie bohatera romantycznego, ale stanowi także zaproszenie do kameralnego świata wspólnych poszukiwań w literaturze, która pomimo pozornie sztucznego, zapisanego pięknymi słowy opisu przeżyć wewnętrznych opowiada o prawdziwych emocjach, które przy bliższym spojrzeniu, mogą okazać się tożsame z przemyśleniami młodych ludzi dziś.
bilety Ulgowy 25 zł Normalny 27 zł Grupowy 23 zł Grupowy min. 20 osób

Informacje podstawowe

  • Prapremiera
  • czas trwania
    1 godz. 10 min.
  • Wiek: młodzież i dorośli

Realizatorzy

  • scenariusz na podstawie tekstów Antoniego Malczewskiego, Adama Mickiewicza, Zygmunta Krasińskiego i Juliusza Słowackiego
    Anna Wieczorek
  • reżyseria
    Dorota Bator, Anna Wieczorek
  • scenografia
    Katarzyna Leks
  • muzyka
    Magdalena Gorwa
  • nagranie wokalu
    Aleksandra Mikołajczyk
    Kobieta, półdługie blond włosy z grzywką, szeroko uśmiechnięta
  • nagranie wiolonczeli
    Olgierd Żemojtel

Obsada

  • Anna Wieczorek

Trailer spektaklu

Pierwszy raz w teatrze?

  • Rezerwacji można dokonać mailowo lub telefonicznie w Biurze Obsługi Widzów. Telefonicznie pod nr 774543796 lub 774079056. Mailowo na adres bow@teatrlalki.opole.pl. Rezerwacje dokonywane drogą mailową, ważne są dopiero po otrzymaniu maila z potwierdzeniem. Zarezerwowane bilety należy wykupić w kasie biletowej, najpóźniej w dniu spektaklu na 45 min przed jego rozpoczęciem.

  • Budynek Teatru mieści się przy ulicy Kośnego 2a, nieopodal Galerii Handlowej Solaris, przy której znajdują się przystanki autobusowe: nr 290 Plac Kopernika – Uniwersytet oraz nr 287 Plac Kopernika – Sienkiewicza. W okolicy Teatru nie ma bezpłatnego parkingu. Najbliższe parkingi płatne znajdują się na ulicy Kośnego, Grunwaldzkiej i na Placu Teatralnym, a także w Galerii Handlowej Solaris.

  • Teatr posiada trzy sceny, na których odbywają się przedstawienia. Są to: Duża Scena, Mała Scena i Scena na Piętrze. Duża Scena i Scena na Piętrze znajdują się w budynku głównym Teatru. Wejście na Małą Scenę znajduje się w podwórku Teatru. Na każdym bilecie wstępu, przy tytule spektaklu znajduje się oznaczenie, na której scenie jest prezentowany spektakl. Zawsze też możesz zapytać o drogę w kasie Teatru ;)
  • Absolutnie nie. Używanie telefonu podczas spektaklu, przeszkadzałoby innym widzom i aktorom na scenie. Dlatego przed wejściem na widownię upewnij się, że dźwięk w telefonie jest wyłączony. W czasie spektaklu nie scrolluj ekranu, ani nie rób zdjęć – światło telefonu przeszkadza tak samo, jak rozmowa!
  • Bilet zakupiony stacjonarnie w kasie biletowej można zwrócić na podstawie paragonu najpóźniej na jeden dzień przed spektaklem. Bilety zakupione on-line nie podlegają zwrotowi. Jeżeli spektakl zostanie odwołany z winy Teatru (np. z powodu choroby aktora), każdemu widzowi przysługuje zwrot.

  • Bilet można kupić internetowo lub stacjonarnie. Zakup biletu on-line możliwy jest za pośrednictwem naszej strony sprzedażowej www.bilety.teatrlalki.opole.pl. Po dokonaniu transakcji, otrzymasz potwierdzenie na wskazany adres mailowy. Potwierdzenie nie jest biletem wstępu. Bilet otrzymasz w kasie biletowej, po który należy się zgłosić przed rozpoczęciem spektaklu. Przy odbiorze wystarczy podać nazwisko, na jakie została dokonana transakcja. Stacjonarnie, bilety można zakupić w kasie biletowej płacąc gotówką lub kartą płatniczą.
  • Niestety nie. Po rozpoczęciu przedstawienia nie ma możliwości wejścia na widownię. Widzowie spóźnieni nie zostaną wpuszczeni na widownię i nie przysługuje im zwrot za bilety.
  • W większości spektakli tak. Wówczas miejsca, które należy zająć, są wskazane na Twoim bilecie. Jeśli zaś na bilecie znajduje się dopisek „miejsca nienumerowane”, nasza bileterka wskaże miejsce, które należy zająć.
  • Nie. W trakcie spektaklu, takie zachowanie przeszkadzałoby widzom i aktorom. W Teatrze nie ma także żadnej kawiarni ani punktu gastronomicznego.
  • Tak. Budynek Teatru wyposażony jest w materiały pomocnicze takie jak: plany tyflograficzne, tabliczki dotykowe, dotykowo-dźwiękowe płytki podłogowe czy pętlę indukcyjno-stanowiskową zaistalowaną przy kasie biletowej. W obrębie scen i widowni nie istnieją bariery architektoniczne, które uniemożliwiały uczestnictwo w ofercie osobom z niepełnosprawnościami. Budynek wyposażony jest w windę. Widownia Dużej Sceny posiada miejsca przeznaczone dla wózków (specjalne „luki” w rzędach widowni). Widownia Małej Sceny posiada ruchowy rząd „0” umożliwiający wymianę fotela na wózek. Widownia Sceny na Piętrze ma formułę zmienną, która pozwala na dostosowanie jej każdorazowo do konkretnego wydarzenia. Na terenie Teatru nie istnieją przeszkody w infrastrukturze, w postaci np. krawężników czy stromych zjazdów/ podjazdów. Dodatkowo, Duża Scena posiada pętlę induktofoniczną. Osoby z niepełnosprawnościami mają możliwość uczestnictwa w ofercie z psem asystującym.